[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wygaœniêcie decyzjiRozdzia³ 21.Odpowiedzialnoœæ odszkodowawczaRozdzia³ 22.Kary porz¹dkoweRozdzia³ 23.Koszty postêpowaniaDzia³ V.Czynnoœci sprawdzaj¹ceDzia³ VI.Kontrola podatkowaDzia³ VII.Tajemnica skarbowaDzia³ VIII.Przepisy karneDzia³ VIIIa.ZaœwiadczeniaDzia³ IX.Zmiany w przepisach obowi¹zuj¹cych, przepisy, przejœciowei koñcoweRozdzia³ 1.Zmiany w przepisach obowi¹zuj¹cych (art.307-323)Rozdzia³ 2.Przepisy przejœciowe (art.324-342)Rozdzia³ 3.Przepisy koñcowe (art.343-344)Skorowidz rzeczowypoka¿ / ukryjSpis treœciI.Autorzy Komentarza maj¹ powód do szczególnej satysfakcji twórczeji to z trzech generalnych powodów, które wi¹¿¹ siê z wartoœci¹recenzowanego opracowania.Po pierwsze, jest to ju¿ trzecie wydanie,albowiem pierwsze ukaza³o siê na pocz¹tku 2000 r., drugie natomiastw roku 2002.Kolejne wydanie jest wyrazistym sygna³em œwiadcz¹cym otym, ¿e rynek tj.czytelnicy, do których Komentarz by³ adresowany,przyjêli go z aprobat¹.Tym samym Komentarz spe³nia swój podstawowycel.To nie dziwi ani nie zaskakuje, albowiem wszyscy Autorzyprowadz¹ zarówno dzia³alnoœæ naukow¹ jak i dydaktyczn¹, któr¹ ³¹cz¹z wykonywaniem zawodu doradcy podatkowego.Tym samym, spojrzeniektóre prezentuj¹ w Komentarzu, ³¹czy w sobie dwa podstawowe walory:wiedzê, doœwiadczenie i rzetelnoœæ teoretyka prawa podatkowego zdoœwiadczeniem, które wi¹¿e siê ze spe³nianiem roli doradcypodatkowego.To sprawia, ¿e analiza prezentowana w Komentarzu jestwszechstronna, gruntowna i ma charakter kompleksowy.W³aœniemetodologia, sposób i forma prezentowana w Komentarzu sprawi³a, ¿ewyczerpane zosta³y dwa poprzednie wydania.Drugi powód dosatysfakcji wi¹¿e siê z tym, i¿ w dwóch poprzednich wydaniachAutorzy krytycznie odnosili siê do wielu rozwi¹zañ instytucjonalnychprzyjêtych w Ordynacji podatkowej, jednoczeœnie wskazuj¹c naniespójnoœæ szczegó³owych unormowañ przyjêtych w poszczególnychartyku³ach Ordynacji.Wskazywali i uzasadniali piln¹ koniecznoœæzmian, która powinna obj¹æ faktycznie wszystkie dzia³y Ordynacjipodatkowej.Zebrana przez Autorów literatura, odzwierciedlaj¹cawszystkie kierunki pogl¹dów prezentowanych w doktrynie podatkowej,wszechstronne orzecznictwo, a tak¿e pisma i wyjaœnienia MinistraFinansów – stanowi³y fundament do przemyœleñ o kierunkach ig³êbokoœci zmian w Ordynacji podatkowej.Wiele z tych tez,aczkolwiek ¿a³owaæ nale¿y, ¿e nie wszystkie, zainteresowa³yprawodawcê, który w formie ustawy z dnia 12 wrzeœnia 2002 r.,dokona³ zmian merytorycznych w dotychczasowym tekœcie Ordynacjipodatkowej.Ordynacja podatkowa zyska³a now¹ jakoœæ, aczkolwiek wdalszym ci¹gu stanowi rozwi¹zanie pod wzglêdem legislacyjnymniedoskona³e, na co, ju¿ w nowym tj.trzecim wydaniu, zwracaj¹ uwagêAutorzy, formu³uj¹c tezê, ¿e Ordynacja nie jest wci¹¿ aktem w pe³nizrozumia³ym i merytorycznie zasadnym.Trzeci powód do satysfakcjitwórczej ma charakter innej natury, ani¿eli dwa poprzednie.Wi¹¿esiê on z zastosowan¹ przez Autorów form¹ przekazu komentowanychartyku³Ã³w Ordynacji podatkowej.Sprawia ona, ¿e czytelnik zapoznaj¹csiê z treœci¹ rozwi¹zañ przyjêtych w Ordynacji podatkowej,uœwiadamia sobie na czym polega i w czym tkwi istota rzetelnejinterpretacji przepisów prawnych.Autorzy wyjaœniaj¹ mechanizmdekodowania norm zawartych w przepisach Ordynacji podatkowej i nieskrywaj¹ metody, któr¹ nale¿y stosowaæ, aby osi¹gn¹æsatysfakcjonuj¹ce rezultaty.Tym samym Autorzy przygotowaliczytelnika, co jest szczególnym walorem i wartoœci¹ Komentarza, dosamodzielnej pracy z tekstem Ordynacji podatkowej.Ta zaleta jesttym bardziej wyrazista, gdy zwa¿y siê na to, ¿e zmiany nowelizacyjneOrdynacji podatkowej zawsze bêd¹ wyprzedzaæ cykl wydawniczyKomentarza.II.Komentarz dotycz¹cy Ordynacji podatkowej, niezale¿nie od tegojak du¿¹ wiedzê i kulturê prawn¹ prezentuj¹ jego odbiorcy, bêdziezawsze konieczny, niezbêdny i uzasadniony.Wynika to z natury tegoaktu prawnego, który pod wzglêdem struktury, uk³adu, wielu odes³añ,zawi³ego i momentami hermetycznego jêzyka prawnego, jest trudny wodbiorze.Czego zatem oczekuje siê od komentatora? Przede wszystkimprofesjonalizmu, wiedzy, rzetelnoœci i umiejêtnoœci przekazuzawi³ych rozwi¹zañ konstrukcji prawnych, w taki sposób, by stawa³ysiê one mo¿liwie jednoznaczne jako normy postêpowania a jednoczeœniezapewnia³y, ka¿demu kto do tych norm stosuje siê – niezbêdnebezpieczeñstwo prawne.I takie w³aœnie walory prezentuj¹ Autorzy,którzy opracowali poszczególne czêœci Komentarza.Nale¿y wskazaæ, ¿eC.Kosikowski jest Autorem Komentarza do nastêpuj¹cych dzia³Ã³wOrdynacji podatkowej: Przepisów ogólnych (s.); Organówpodatkowych i ich w³aœciwoœci (s.); Czynnoœci sprawdzaj¹cych (s.); Kontroli podatkowej (s.); Tajemnicy skarbowej (s.);Przepisów karnych (s.); Zaœwiadczeñ (s.); Zmian wprzepisach obowi¹zuj¹cych, przepisów przejœciowych i koñcowych (s.).Natomiast H.Dzwonkowski skomentowa³ przepisy Ordynacjipodatkowej zawarte w dziale IV – Postêpowanie podatkowe (s.),natomiast A.Huchla komentuje dzia³ III – Zobowi¹zania podatkowe (s.).Wbrew formu³owanym w doktrynie podatkowej postulatom, tekstOrdynacji podatkowej w dalszym ci¹gu pozostawia w¹tpliwoœci co dokonstytucyjnoœci niektórych konstrukcji prawnych, ponadto kolejnenowelizacje nie wyeliminowa³y wad zwi¹zanych z wieloznacznoœci¹sk³adniow¹ i s³ownikow¹ poszczególnych artyku³Ã³w Ordynacji
[ Pobierz całość w formacie PDF ]