[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mo¿na wówczas utrwalaæ kierunki "prawo-lewo",wyszukiwaæ przedmioty, których nazwy zaczynaj¹ siê na okreœlon¹g³oskê ('p", "k' itp.).Konieczne jest wdra¿anie dziecka do systematycznej pracy i po-rz¹dku, co wymaga dtugiego okresu powtarzania tych samych sytu-acji, czynnoœci i mo¿e siê tylko wtedy udaæ, gdy dziecko prowadziregularny tryb ¿ycia.Warto jednak mieæ œwiadomoœæ, ¿e w wieluwypadkach jest to przys³owiowa "orka na ugorze', która jednak wprzysz³oœci mo¿e nieoczekiwanie'wydaæ owoce".8.Czy pozwalaæ dziecku na ogl¹danie telewizji?Telewizja, jak pisze o tym M.Welchman, jest zarówno b³ogos³a-wieñstwem, jak i przekleñstwem dzieci.Dla dzieci dyslektycznychjestwa¿nym Ÿród³em zdobywania informacji, poniewa¿ one mniej czytaj¹ni¿ ich rówieœnicy lub nie czytaj¹ w ogóle.Z drugiej strony nie nale¿y dopuœciæ, aby wytworzy³ siê nawykogl¹dania wszystkiego 'jak leci'.Dzieci zatem powinny ogl¹daæ pro-gramy wybrane, akceptowane przez rodziców, którzy sami powinni imdawaæ dobry przyk³ad.9.Czy dziecku dyslektycznemu nale¿y czytaæ na g³os ksi¹¿ki?Tak, pocrynaj¹c od najwczeœniejszego okresu.Dziecko nie powin-no byæ przy tym bierne.88 8910.Jak pos³ugiwaæ siê ksi¹¿k¹ wobec ma³ego dziecka?Ju¿ z niemowlêciem mo¿na'czytaæ" ceratowe ksi¹¿eczki-harmonijkilub ksi¹¿eczki z kilkoma grubymi, kartonowymi kartkami.Jest toetap"ogl¹dania ksi¹¿ek": kontakt z ksi¹¿k¹ to pokazywanie obrazków, wrazz ich nazywaniem.Doros³y wypowiada nazwy przedmiotów: "kotek","dzidzia', "mama' i wodzi paluszkiem dziecka po obrazku,dotykaj¹cnazywanych elementów.W wieku poniemowlêcym przechodzimy do rozpoznawania obraz-ków: doros³y nazywa przedmioty na obrazku 'poka¿, gdzie jest.", adziecko je wskazuje palcem.Dalszym etapem rozwoju kontaktu zksi¹¿k¹ jest nazywanie przez dziecko wskazywanych przez nas przed-miotów na obrazku: doros³y pokazuje przedmiot pytaj¹c "co to jest?"Dziecko zwykle odpowiada jednym wyrazem, podaje nazwê.Z koñcem drugiego roku ¿ycia, gdy dziecko zaczyna budowaæproste zdania, zaczynamy zadawaæ pytania o czynnoœci, jakie wyko-nuj¹ osoby na obrazkach ksi¹¿ki: doros³y pyta "co robi ch³opczyk?",dziecko zaœ odpowiada podaj¹c nazwê czynnoœci ('œpi").JegowypowiedŸ mo¿e mieæ te¿ formê zdania prostego: °ch³opiec œpi".Wtrzecim roku ¿ycia dziecko wymienia szereg czynnoœci pos³uguj¹c siêzdaniami prostymi.Trzylatek, który mówi zdaniami z³o¿onymi, jest w stanie opowie-dzieæ obrazek.Na pytanie doros³ego: "co tu widzisz na obrazku,co tujest, co tu siê dzieje?' - dziecko ju¿ nie tylko wymienia osoby iprzedmioty na obrazku ("ch³opiec, mama, okno, ³Ã³¿ko, lampa, zegar"),lecz opisuje obrazek, buduj¹c zdania omawiaj¹ce wydarzenia naobrazku: 'ch³opiec œpi, mama wola, zegar dzwoni".Potrafi gorównie¿zinterpretowaæ wyjaœniaj¹c treœæ obrazka i u¿ywaj¹c przy tym zdañz³o¿onych: 'Ch³opiec œpi, a mama go wo³a".11.Jak pos³ugiwaæ siê ksi¹¿k¹ wobec dziecka w wieku przedszkol-nym?W wieku przedszkolnym mo¿emy oczekiwaæ bardziej z³o¿onychwypowiedzi na temat obrazka.Maj¹ one wówczas charakter opowia-dania zawieraj¹cego wypowiedzi œwiadcz¹ce o rozwoju myœleniaprzyczynowo-skutkowego i zdolnoœci do budowania hipotez, wyjaœ-niaj¹cych sytuacjê: "Ch³opiec i kotek œpi¹.Mama budzi ch³opca, bo onnie s³ysza³ budzika".Dalszy etap to czytanie na g³os i ogl¹danie obrazków w ksi¹¿ecz-kach, które oprócz obrazków zawieraj¹ te¿ teksty: krótkie podpisy doobrazków i wierszyki, odpowiednie dla wieku poniemowlêcego lub te¿wiersze, krótkie opowiadania czy bajeczki stosowne dla wiekuprzed-szkolnego.Teksty te czyta doros³y, po wielokrotnym zaœodtworzeniudzieci s¹ zdolne je reprodukowaæ.W wieku poniemowlêcym (do 3 r.¿.) dzieci potrafi¹ odpowiadaæ nabardzo proste pytania: 'Kto nie s³ysza³ budzika? Co zrobi³ch³opczyk?".Czytaj¹c znany dziecku tekst mo¿emy przerwaæ zdanie, aby dzieckouzupetni³o je z pamiêci "mama wo³a.' Dzieci w wieku przedszkolnympotrafi¹ uzupe³niaæ d³u¿sze fragmenty wierszy, a nawet recytowaæ je wcatoœci.W tym okresie zadajemy te¿ pytania o przyczyny, któresk³aniaj¹ dziecko do udzielania wyjaœnieñ, opartych na rozumowaniuprzyczynowo-skutkowym: 'Powiedz, dlaczego.?'.Z koñcem wiekuprzedszkolnego mo¿emy zadaæ dziecku jeszcze trudniejsze zadanie:"opowiedz mi tê historyjkê'., Ten etap kontaktu z ksi¹¿k¹ mo¿na by nazwaæ "czytaniem irozmawianiem".Opisane zajêcia z ksi¹¿k¹ z obrazkami, szczególniejeœli maj¹ formê wy¿ej opisan¹ "aktywnego s³uchania', gdy dziecko niejest tylko biernym s³uchaczem czytanego tekstu, s¹ niezmiernie wa¿-nym sposobem rozwijania mowy i myœlenia dziecka, kszta³tuj¹ jegorozwój umys³owy, przygotowuj¹ je do szkoty.Dlatego te¿ doros³ypowinien uznaæ za swój obowi¹zek prowadzenie codziennych tegotypu zajêæ z dzieckiem.Zale¿nie od wieku ¿ycia i mo¿liwoœci koncen-tracji uwagi dziecka powinny one trwaæ od 10 do 30 minut.Z koñcemwieku przedszkolnego coraz wiêksze znaczenie dla dziecka matekst,choæ obrazki podnosz¹ atrakcyjnoœæ ksi¹¿ki.Gtoœne czytanie tozabawa pouczaj¹ca i rozwijaj¹ca mowê, myœlenie dziecka, wiedzê oœwiecie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]