[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W zwi¹zku ze s³abym rozwojem mowy oddzia³ywuje siê za po ~o~ii technik niewerbalnych, takich jak muzykoterapia czynna, tech ~ti plastyczne, jak rysunek, malowanie palcami, zajêcia z kukie³kapo³¹czone z demonstrowaniem w³aœciwych sposobów zachowania ko wzorów da naœladowania.Aby wzmocniæ motywacjê dziecka ezególnie m³odszych dzieci), zajêcia organizowane s¹ w postaci zawy, w czasie której, niepostrze¿enie dla dziecka, zachodz¹ procesy~~apeutyczne (wykorzystuje siê mechanizmy naœladowania i identy ~icAC ji z terapeut¹); e) W psychologii niemo¿liwe i niepotrzebne jest ~~e uœwiadamianie dziecku jego prze¿yæ, czynników traumatyzuj¹ i0h i patomechanizmów zaburzeñ, co jest warunkiem psychoterapiios³ych $, f) W przeciwieñstwie do doros³ych wobec dzieci stosuje tak¿e dyrektywnie technik; psychoterapii, tj.wskazówki, rady, ~estie.Postawa psychoterapeuty wobec dziecka musi byæ aktywNie powinien on przyjmowaæ wobec dziecka jedynie postawy szumienia i biernoœci, lecz raczej postawê poœredni¹ miêdzy psycho apeutyczn¹ a pedagogiczn¹._ W psychologii klinicznej dziecka brak jest jednoznacznych usta~r1 co do zakresu stosowania terminów odnosz¹cych siê do terapiiz klasyfikacji form terapii.Uporz¹dkowanie tych terminów po- echnie stosowanych w odniesieniu do terapii dziecka, jest mo¿lijedynie przy uwzglêdnieniu kilku ró¿nych kryteriów podziwu.Ze wzglêdu na ogólne cele oddzia³ywania terapeutycznego momy wyró¿niæ: a) Rehabilitacjê, czyli usprawnianie zaburzonych nkcji w takim stopniu, w jakim jest to mo¿liwe, zapewnienie dziecodpowiedniego do wieku i mo¿liwoœci poziomu sprawnoœci i wy~lzta³cenia.Usprawnieniu poddaje siê zarówno dzieci upoœledzonei J.Markiewicz, B.Zakrzewska Dwutorowa reedukacja dysleksji."Zagadlllnia Wychowawcze w Aspekcie Zdrowia Psychicznego" 1970 nr 3, s.31-40.Z.Sokolik Róinice w technice terapeutycznej w zastosowaniu do dzieci I do dorostych.W: Problemy psychoterapii.T.1.Warszawa 1966 PTiiP, s.67-77.30 33umys³owo, kalekie pod wzglêdem fizycznym, psychicznym lub spo³ecznym, jak i przejawiaj¹ce niewielkie odchylenia od normy w zakresie rozwoju psychoruchowego; b) Rewalidacjê, czyli przywracanie pacjentowi peknej sprawnoœci.Dla podkreœlenia, ¿e oddzia³ywanie ma charakter przywracania z ró¿nych powodów utraconych umiejêtnoœci, sprawnoœci, wiadomoœci, przystosowania, stosuje siê pojêcia: reedukacja i resocjalizacja, czyli powtórne edukacja i wtórne uspo³ecznianie dziecka.Ze wzglêdu na przedmiot oddzia³ywania terapeutycznego wœród form terapii dzieciêcej nale¿y wymieniæ: a) terapiê psychomotoryczn¹ - usprawniaj¹c¹ jednoczeœnie funkcje psychiczne i ruchowe, które uczestnicz¹ w procesie czytania, oraz ich wspó³dzia³anie, b) kinezyterapiê - usprawniaj¹c¹ motorykê, c) logoterapiê - rozwijaj¹c¹ mowê i terapiê logopedyczn¹ - usprawniaj¹c¹ wymowê, d) terapiê psychodydaktyczn¹ - æwiczenie czynnoœci nabytych w toku nauczania, np.czytania, e) resocjalizacjê - koryguj¹c¹ zachowania spo³eczne dziecka nieprzystosowanego spo³ecznie, f) psychoterapiê - lecz¹c¹ zaburzenia emocjonalne.Ze wzglêdu na sposób oddzia³ywania na dziecko, a wiêc metody i techniki terapii, mo¿emy rozró¿niæ: a) terapiê medyczn¹ - leczenie na drodze medycznej, biologicznej przez bezpoœrednie oddzia³ywanie œrodków farmakologicznych na uk³ad nerwowy, b) terapiê psychologiczn¹, inaczej psychoterapiê - leczenie na drodze psychologicznej metodami tzw.psychokorekcyjnymi, c) terapiê pedagogiczn¹ - oddzia³ywanie lecznicze metodami pedagogicznymi.Z uwagi na to, ¿e podrêcznik ten adresowany jest do nauczycieli, zatrzymamy siê d³u¿ej nad omówieniem terapii pedagogicznej.Terapia pedagogiczna to zespó³ zabiegów i oddzia³ywañ pedagogicznych o charakterze leczniczym.Terapia pedagogiczna jest domen¹ dzia³alnoœci specjalnie przygotowanego pedagoga (nauczyciela).Przedmiotem terapii s¹ dzieci z niewielkimi zaburzeniami rozwoju psychoruchowego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]