[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wiêkszoœæ wymienionych funkcji mo¿e, co prawda, byæ realizowanych przezDirect 3D w trybie emulacji, jednak ich pracoch³onnoœæ obliczeniowasprawia, ¿e dla skutecznej animacji lepiej jest je powierzyæakceleratorowi.Praktycznie wszystkie wspó³czesne akceleratory 3Drealizuj¹ komplet wymienionych funkcji, za wyj¹tkiem pozycjonowaniatrójk¹tów, MIP mappingu i filtrowania tekstur, które to funkcje w ró¿nychakceleratorach zosta³y ró¿nie potraktowane.Piêæ wymiarów w jednym chipie?Karta graficzna wspó³czesnego komputera musi realizowaæ wiele ró¿nychzadañ, nierzadko sprzecznych ze sob¹.Musi wci¹¿ byæ zdolna do pracy wtekstowych trybach DOS, jak równie¿ w trybach graficznych VESA.Musi mieæskuteczny akcelerator 2D do pracy w œrodowisku Windows, którego GUI bezakceleracji grafiki stanowi³oby ca³kiem solidn¹ kulê u nogi systemu, aostatnio równie¿ akcelerator grafiki 3D.Razem 5D, tak te¿ nazwa³a swoj¹kartê Apocalypse firma VideoLogic.W przypadku pojedynczego uk³adu skalaz³o¿onoœci jest doœæ du¿a, zw³aszcza wobec niewielkiego podobieñstwa zadañakceleratorów 2D i 3D, st¹d te¿ wielu producentów postawi³o na osobny,specjalizowany chip 3D.W pierwszej generacji kart 3D zdecydowany prym,jeœli chodzi o parametry grafiki trójwymiarowej, wiod³y w³aœniespecjalizowane uk³ady 3D, w niektórych kartach uzupe³niane chipem 2D wcelu stworzenia rozwi¹zania kompleksowego.Procesory ³¹cz¹ce w sobie grafikê dwu- i trójwymiarow¹ wypada³y wporównaniach parametrów zdecydowanie gorzej, ale dziêki znacznie ni¿szejcenie one w³aœnie zdominowa³y rynek.ViRGE firmy S3 i ATI 3D Rage toobecnie najpopularniejsze procesory znanych kart graficznych.O swojemiejsce w tym gronie walczy ponadto Trident z uk³adem 3D Image975,"mocniejszym" od konkurentów o "triangle setup engine", czyli sprzêtowyprocesor pozycjonowania trójk¹tów i poszerzone mo¿liwoœci multimedialnedziêki niezale¿nej obs³udze dwu strumieni i okien wideo oraz Cirrus Logicz chipem Laguna 3D, który mimo niezaprzeczalnych zalet wci¹¿ nie cieszysiê popularnoœci¹.Równie¿ jednouk³adowym rozwi¹zaniem jest MatroxMystique, z nieco wy¿szej klasy cenowej.Ale prawdziwe akceleratory to doniedawna specjalizowane uk³ady 3D i tylko 3D.W tej grupie niemal kultow¹pozycjê uzyska³ Voodoo Rush firmy 3DFx, ale depcz¹ mu po piêtachkonstrukcje oparte na NEC Power VR PCX2.Idzie nowe i wygl¹da zaskakuj¹coI tak by chyba zosta³o na czas d³u¿szy, gdyby nie Nvidia Riva 128 chip,który prawdopodobnie przewróci do góry nogami rynek kart graficznych rewelacyjny zarówno w trybie 2D, jak i 3D tak pod wzglêdem szybkoœci, jaki jakoœci obrazu, przystosowany zarówno do kart PCI, jak i AGP, a ponadtorozbudowany multimedialnie jeszcze bardziej ni¿ 3D Image Tridenta bez"dok³adek" obs³uguje wejœciowy strumieñ wideo z mo¿liwoœci¹ zapisu AVI.Wydawa³oby siê, ¿e po Rivie ju¿ nic siê nie da zrobiæ, tymczasemnajbli¿szy rok czy dwa mog¹ spowodowaæ, ¿e akceleratory graficzne w swojejobecnej formie strac¹ powa¿nie na u¿ytecznoœci z³¹cze AGP (AcceleratedGraphics Port), umo¿liwiaj¹ce transfer danych graficznych z szybkoœci¹ 264lub nawet 528 MB/s bez obci¹¿ania szyn systemowych sprawia, ¿ezdecydowanie wygodniej jest umieœciæ Z-bufor i bufory tekstur w pamiêciRAM komputera, zamiast trzymaæ je w pamiêci karty graficznej.Tym bardziej¿e producenci procesorów (Cyrix) zapowiadaj¹ na przysz³y rok now¹generacjê uk³adów, wyposa¿onych w zestaw instrukcji dla grafiki 3D.Czy¿bykarta graficzna mia³a wróciæ do swojej pierwotnej postaci bufora ramki?Naprawdê zwariowana karuzela postêpu.Wyniki testów kart graficznych 3D (GIF 70kB)Zestawienie kartProducentChipKartaDystrybutorTelefonCena netto [z³]NvidiaRiva 128STB 3D Velocity 128TCH Components(0-22) 48-71-72646ELSA Victory ErazorServodata(0-81) 525-43-19700Number Nine#9 Ticket to Ride#9 Revolution 3DIncom Logic(0-22)46-24-123D LabsPermedia 2Diamond Fire GL 1000 ProWestwood(0-22) 663-90-20Texas InstrumentsTVP4020Texas Instruments Permedia 2w Polsce brakRenditionVerite v2200Rendition Verite v2200w Polsce brakATI3D Rage ProATI Xpert@workJTT Computer(0-71) 72-87-02 930MatroxMGA-1164SGMatrox Mystique 220Tornado s.c(0-22) 41-00-56568Trident3DImage975Blaze 3D UltimateTornado s.c(0-22) 41-00-56433Jaton Video-77Tornado s.c(0-22) 41-00-56344MatroxMGA-2164WMatrox Millenium IITornado s.c.(0-22) 41-00-56781Cirrus LogicLaguna 3DJaton Video-70PTornado s.c.(0-22) 41-00-56389RenditionVerite v1000Canopus Total 3Dw Polsce brakATI3D Rage IIATI ProTurbo PC2TVJTT Computer(0-71) 72-87-02700S3ViRGE/GXSTB Nitro 3DTCH Components(0-22) 48-71-723913DFxVoodooDiamond MonsterCadena(0-61) 855-21-51 w.340 1027MaxiGamer 3DFxBaza(0-22) 651-90-32500NECPowerVR PCX2VideoLogic Apocalypse 5DAb (0-71) 325-26-71 do 75930Matrox m3DTornado s.c.(0-22) 41-00-56440(c) Copyright LUPUSSPIS TREŒCIKLUB U¯YTKOWNIKAAccess 2.0 (3)Relacje i zapytaniaP i o t r D a n i s z e w s k iWykorzystywanie relacji w bazach danych wi¹¿e siê z koniecznoœci¹usuniêcia redundancji (zbêdnych powtórzeñ), a co za tym idziezaoszczêdzeniem miejsca na dysku oraz ograniczeniem liczby wprowadzanychdanych.Ponadto dziêki relacjom unika siê wprowadzania b³êdnych danych.Za³Ã³¿my, ¿e chcemy prowadziæ bazê danych dla hurtowni.Chcielibyœmyprowadziæ ewidencjê wszystkich zamówieñ klientów.Ka¿de zamówienie sk³adasiê z pe³nego adresu i wszelkich informacji o kliencie oraz towarach,jakie klient zamówi³.£atwo zauwa¿yæ, ¿e ka¿dy klient bêdzie w hurtownidokonywa³ wielu zamówieñ w ci¹gu pewnego okresu czasu, wiêc przy ka¿dymzamówieniu musielibyœmy wprowadzaæ wszystkie dane o kliencie.Najlepiejby³oby stworzyæ jedn¹ tabelê "Klient", zawieraj¹c¹ wszystkie dane okliencie oraz drug¹ tabelê "Zamówienia", w której znajdowa³yby siêinformacje na temat konkretnego zamówienia.Tabele te musz¹ byæ powi¹zaneze sob¹ okreœlonym polem.W tym przypadku nale¿y stworzyæ dodatkowe pole"ID Klienta" w tabeli "Zamówienia".Pomimo tego, ¿e jednak musimy stworzyædodatkowe pole w tabeli "Zamówienia", to unikamy wprowadzania wszystkichinformacji o kliencie.W przypadku ³¹czenia pól najlepiej jest ³¹czyætabele kluczem podstawowym (ID), który jest niepowtarzalny, a tak¿ezajmuje w bazie tylko 2 bajty.£¹czone pola musz¹ byæ tego samego typu,wiêc w tabeli "Zamówienia" pole ³¹cz¹ce powinno byæ liczb¹ ca³kowit¹ d³ug¹(taki jest bowiem typ licznika ID)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]