[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.SPIS TREÅšCIZakoÅ„czenieKto chce zobaczyć, jakq jest dusza worganizmie, niech obserwuje, w jaki sposób organizm korzysta zeswojej, zamieszkujÄ„cej w nim, duszy. JeÅ›li jest ona nieuporzÄ…dkowana i chaotyczna, to również organizm, w którymmieszka dusza, bÄ™dzie nie uporzÄ…dkowany i chootyczny.Leonardoda VintiNie ma chyba na Å›wiecie czÅ‚owieka, który by niepragnÄ…Å‚ szczęścia.WiÄ™kszość upatruje to szczęście tu,na ziemi, i dla tego upragnionego szczęścia prawje i ponosiróżne trudy.Niektórzy pragnÄ… sÅ‚awy lub pieniÄ™dzy, innipragnÄ… wÅ‚adzy i pracujÄ… dla osiÄ…gniÄ™cia tej wÅ‚adzy.Jeszczeinni chcÄ… pozostawić po sobie dobre imiÄ™, jak na paykÅ‚ad wChinach, gdzie czÅ‚owiek otrzymuje tytuÅ‚ dopiero po Å›mierci (cooczywiÅ›cie jest i sprawiedliwe).SÄ… i tacy, którry swój cel widzÄ… w odprawianiupokuty, aby dostać siÄ™ do nieba, oraz tacy, którzy w ramachpokuty rozdajÄ… swój majÄ…tek, skÅ‚adajÄ…c pieniÄ…dze na piÄ™knecele, jak na przykÅ‚ad na budowÄ™ Å›wiÄ…tyni, szpitali, pomnikówkultury itp., chcÄ…c w ten sposób wykupić siÄ™ i uzyskać prawodostania siÄ™ do nieba.MyÅ›lÄ…, że tego rodzaju hojnośćoczyÅ›ci ich z grzechów, niepomni tego, ie wszystkim rzÄ…dziprawo karmy-przyczyny i skutku.MÄ…dry czÅ‚owiek wie jednak, że na szczęścieskÅ‚ada siÄ™ suma harmonii, znajdujÄ…cej siÄ™ w nas samych, i żeta harmonia opiera siÄ™ mniej na wartoÅ›ciach materialnychaniżeli na dobrach duchowych.Bo gdyby byÅ‚o inaczej, to wszyscybogaci byliby przeważnie szczęśliwi, a wszyscy ubodzynieszczęśliwi.ZresztÄ… opatrzność mÄ…dra tak wszystkourzÄ…dziÅ‚a, że każde stwonenie może skonsumować tylko pewnÄ…sumÄ™ dóbr i szczęścia i jeżeli któryÅ› czÅ‚owiek szukaszczęścia w samej żądzy posiadania, to przeważnie czeka gorozczarowanie lub choroba.Wzrost szczęścia jest podporzÄ…dkowany prawomnatury, które my powinniÅ›my starać siÄ™ poznać.Ażeby tojednak zrozumieć, musimy najpierw wiedzieć, jakie siÅ‚ydziaiajÄ… w nas samych i od czÅ‚owieka do czÅ‚owieka.WiÄ™kszość ludzi naszych czasów choruje na skutekprzeciwieÅ„stw w ich życiu rozumowym i duchowym ina skutek brakujasnego pojmowania.Jeżeli jednak baczniej spojrzymy na ostatniedziesiÄ™ciolecia, to możemy już obecnie wyczuć tchnienienadchodzÄ…cego nowego okresu.Stary Å›wiat - ze swoim przerostemcywilizacji i ze swoimi twórcami bÅ‚Ä™dnych poglÄ…dów na życieludzkoÅ›ci-jest wszÄ™dzie skazany na rozpad, bo cywilizacjarozwiajajÄ…ca siÄ™ bez oparcia na prawach natury stala siÄ™ obcanaturze.Triumf ludzkiego rozumu w badaniach przyrodniczychdoprowadziÅ‚ do niebezpiecznych „cudownych" osiÄ…gnięć wtechnice, fizyce i chemii, które w koÅ„cu wytwonyÅ‚y nawetpojÄ™cie „nadczÅ‚owieka".PamiÄ™tajmy, ie w dziejachludzkoÅ›ci upadaÅ‚y różne narody i kultury, które nie zostaÅ‚yzbudowane na prawach natury.Upadek kultury wielkich narodówstarożytnoÅ›ci polegaÅ‚ na tym, że nie rozumiano zwiÄ…zkupomiÄ™dzy kulturÄ… a duszÄ… ludzkÄ…, wzglÄ™dnie zwiÄ…zek tenlekceważono.DzieÅ‚o ludzkie może być wielkie i dobre tylkowtedy, gdy jest ono kierowane pnez przemożne prawa natury, bowtedy znaduje siÄ™ ono w sÅ‚użbie Boskiej OpatrznoÅ›ci, bezktórej każda nasza praca jest niecelowa.Przez poznaniewyższych praw odnoÅ›nie celowoÅ›ci naszego istnienia, a wpierwszej linii odnoÅ›nie obowiÄ…zków w stosunku do naszegootoczenia, bÄ™dziemy czerpali siÅ‚y do tworzenia nowego życia.Jedynie nowe powiÄ…zanie naszego myÅ›lenia z naturÄ… może namwskazać drogÄ™ do prawdy, drogÄ™ bez omyÅ‚ek i zwÄ…tpienia.Adroga ta prowadzi do nas samych, do naszej duszy, a tym samymrównież do ludzkiego szczęścia.Na drodze tej musi siÄ™rozwijać również swobodna nauka oraz religia przepojonamiÅ‚oÅ›ciÄ… bliźniego, a wszystkie inne formy wiedzy powinnysiÄ™ poÅ‚Ä…czyć w jednÄ… twórczÄ… caÅ‚ość.Tej drogi niezapewniÅ‚y ludzkoÅ›ci dotychczas żadne systemy, żadna ideologiai żaden ustrój, które prÄ™dzej czy później ugrzÄ™zÅ‚y wmaterializmie.Również nauka w ujÄ™ciu badaczymaterialistycznych nie prowadzi do szczęścia, a raczej dobÅ‚Ä™dów, które staÅ‚y siÄ™ pnyczynÄ… wielkiego zamieszania wreÅ‚igii, sztuce i kulturze, w czym oczywiÅ›cie biorÄ… udziaÅ‚wsteczne siÅ‚y, czÄ™sto ponadpaÅ„stwowe, które sÅ‚użąc duchowizÅ‚a, starajÄ… siÄ™ zniszczyć idealizm jednostki, plynÄ…cy zjego wyższych pierwiastków, i utopić go w niskichpożądaniach.Wierzymy jednak, że jesteÅ›my już na progu nowejepoki, w której życie poszukuje nowych form.OddzielenieczÅ‚owieka od natury, czasu i przestrzeni oraz od wolnoÅ›ci jużzostaÅ‚o przez wielu uznane za biÄ…d.Razem z p.Ruth Narady Anshen z wydawnictwa "WorldPerspectives" podzielamy zdanie, że:"Obecne pokolenie odkrywa już, iż historianie potwierdza optymizmu współczesnej cywilizacji i żeorganizacja spoÅ‚eczaoÅ›ci ludzkich, utrwalenie sprawiedliwoÅ›ci,wolnoÅ›ci i pokoju, sÄ… możliwe do osiÄ…gniÄ™cia nie tylko nadrodze intelektualnych zdobyczy, ale w równej mierze przezosiÄ…gniÄ™cia duchowe i moralne.że czÅ‚owiek staje siÄ™takim, jakie sÄ… jego myÅ›li, i dlatego też myÅ›li te należyoczyszczać i przeksztaÅ‚cać, by skupiÅ‚y siÄ™ one na prawdzie,tak jak teraz skupiajÄ… siÄ™ na rzeczach."   Â
[ Pobierz całość w formacie PDF ]