[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Gdy czart sfolguje co opętanemu, albocale go już opuście nic niepamięta patiens,jak by spał właśnie; nic o sobie nic powiada, co się z nim działo, takjego potencje moc czartowska opanować i obrażać zwykła.Wielka i w tym mocdiabelska, że zmysły człeka i zewnętrzne potencje może tak pomieszać, żemu się zdaje, jak by widział góry, węże, cuda, czego tam cale nie masz.Jeślibowiem trunek nazbyt zażywany tak może obrazić ludzkie potencje, że mu sięzdaje świat obracać, budynki krążyć, że jest noc w biały dzień;dopieroż to czart uczynić może przez swoje illuzje, mówi Abulensis.Toćsamo diabeł sprawić może i z wnętrzną potencją, to jest z fantazyą,imaginatywą i memoratywą.Samego tylko rozumu pomieszać i odmienić niemoże,bo, nie ma mocy na duszę i jejpotencje, tylko sam BÓG; ani może wiedzieć dobrowolne operacje woliludzkiej, ani operacje rozumu, bo na tym funduje się wolność; sama duszajest panią swoich operacji.Dlatego diabeł żadnej impressyi swojej w woliludzkiej uczynić nie może, jak napisał Prowerbialista Cap.21.Cor Regis in manu DEI est, tojest wola Króla w ręku BOGA.Gdy czart opanuje człeka, już nie jest w mocyjego milczyć albo mówić co chce; bo jest związany, zatłumiony i niby śpiący,a czart jego włada organami.Osobom opętanym bies wtedy wiele złegodoradza, na grzech fomentuje, na przykład bluźnierstwa, zabóystwa, wedługAbulensa, ale tak przymuszony i gwałtem necessitowany jeśli to uczynił, niejest grzechem; bo wtedy nie ma wolności.A jeśliby tylko czart kusiłwolnego, przy dobrej reflexyi zostającego, wtenczas nie może być exkuzowanyod grzechu, według tegoż Abulensa.Znakiopętanego prawdziwego te są: l.Jeśliby koźlęciny przez dni 30 jeśćniechciał.2-do.Jeśli ma oczy straszne, członki słabe.3.Jeśli niechcemówić Psalmu Miserere mei Deus, et Quihabitat, Ewangelii Ś.Jana, In principio erat Verbum etc., MagnificatAnima mea etc.4.Jeśli mówi językiem Cudzoziemskim nienauczonym.5.Jeślina czytanie nad niemi Exorcyzmu strachają się kapłana i ręki jego.6.Odniektórych wychodzi zimny wiatr.7.Niektórych głowa dziwnie cięży.8.Innym mózg ściśniony bardzo zdaje się.9.Innym coś się zdaje rzucać wżołądku jak gałka, albo wąż, jaszczurka, żaba, skąd womity ciężkie.10.Innym brzuch się zdyma jako bęben.11.I to znak opętanego, serca ściskanie,rzucanie się jak ryba w której części ciała.12.Przechodzenie od głowydo nóg, od nóg do głowy jakiegoś wiatru.13.Znaki bywałą czarne, napuchłegęby, gardła podnoszenie, nadymanie.14.Na pytanie hardo odpowiadała.Spytani często, choć przymuszani gadać nie chcą.15.Czasem nad miarędyszkurują, ale nie wiedzieć co by to był za dyskurs.16.Sen miewającudnie twardy, i jak by byli bez zmysłów często się prezentują.17.Częstoczegoś się nagle lękają.18.Różnych zwierząt bestyi głos naśladują,jako to ryczenie Lwów, niedźwiedzi, wołów, szczekanie psów, kwiczenie,beczenie, &c.19.Zębami zgrzytają, jak psy wściekłe zapienia się.20.Idą nad jakie przepaści, na drzewa, mury.21.Od ręki na sobie cudzejpołożonej czulą coś albo zimnego, albo gorącego, albo ciężkiego.22.Położeniena sobie relikwii sekretne czują, każą odrzucić, smrodem nazywając.23.Wszystkie rzeczy Duchowne, święcone, mają w nienawiści; osobliwie Xięży,Exorcystów; w Kościół wniść niechcą.Krzyża, wody święconej,Ewangelii, Passyi czytania tak nic lubią, że się zżymają, rzucają jak natorturze, pocą się, zgrzytają, w zmysłach tępieją, pomieszania wielkiepokazują, na ziemię padała.24.Będąc z natury prości, nie uczeni,litery nic znający, jeśliby głębokie, wysokie rzeczy interpretowali,innych sekreta rewelowali, grali na instrumentach, prorokowali, różnymi mówilijęzykami; jeśli by coś nad moc, naturalne siły, co supernaturalnegoczynili, wtedy prawdziwie są opętanymi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]