[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Powodowa³oby to z kolei zmianê wra¿liwoœciokreœlonych fragmentów sieci neuronalnej.Wa¿ne jest jednak zaproponowanie modeluteoretycznego, który wyjaœni³by jak owa zmieniona czynnoœæ “okreœlonychfragmentów sieci neuronalnej” powodowa³aby takie zmian zachowania, przemianykondycji psychicznej, a nawet zmiany osobowoœciowe, które obserwuje siê wró¿nych okresach cyklu zmieniaj¹cej siê aktywnoœcis³onecznej.Aby sformu³owaæ tak¹ teoriê mo¿na by siêpos³u¿yæ przeró¿nymi modelami teoretycznymi, zaproponowanymi w przesz³oœci przezfizjologów, np.przez Paw³owa i Skinera, póŸniej neurologów i psychiatrów,poczynaj¹c od S.Freuda i C.G.Junga, jeszcze póŸniej przez ró¿ne szko³ypsychologiczne z krêgu psychologii “kognicyjnej”, “humanizuj¹cej” i tzw.syntezsystemowych.Nawet odkrycie R.W.Sperry’ego z roku 1968dotycz¹ce specjalizacji pó³kul mózgowych mog³oby byæ tuwykorzystane.Z ca³ego g¹szcza ró¿nych teoriipsychologicznych, odnosz¹cych siê do przejawów znacznych zmian zachowania, anawet przemian osobowoœci, wybraliœmy jednak nieco ezoteryczny system Enneagramu(*4, *6, *7).Naszym zdaniem ten w³aœnie teoretycznymodel osobowoœci najlepiej nadaje siê do opisu przemian kondycji psychicznej,jaka zachodzi w okresach wzmo¿onej aktywnoœci S³oñca (i odwrotnie w okresachtzw.“minimów”).Tezê tê mo¿na uzasadniæ argumentami dotycz¹cymi rozmaitychaspektów zagadnienia. Dlaczego system Enneagram móg³by byæprzydatnym narzêdziem opisu przemian kondycji psychicznej w przebiegucyklicznych zmian aktywnoœci S³oñca?Argumenty z zakresu filozofiiprzyrodyEnneagram jest bodaj¿e jedynym modelemteoretycznym wi¹¿¹cym typ osobowoœci z przyrod¹, a nawet “g³êbiej”, bo z istot¹wszelakiego typu obiektów sensownych, stanowi¹cych element otaczaj¹cego nasœrodowiska, a potem szerzej ca³ego Wszechœwiata.Zamiast w³asnego uzasadnienia tej tezyspróbujê skonfrontowaæ tutaj czytelnika z argumentami Gurdzijewa (*3), którywydoby³ ów system, jak to kiedyœ uj¹³em, “z brzucha historii” (*4).Przytoczêwiêc tutaj kilka fragmentów z ksi¹¿ki P.D.Uspieñskiego, który spisa³ myœliGurdzijewa w swym dziele, które na sta³e przesz³o do historii filozofii(*5).“Symbol przymuj¹cy postaæ okrêgupodzielnego na dziesiêæ czêœci wraz z ³¹cz¹cymi je liniami wyra¿a prawo siedmiuw powi¹zaniu z prawem trzech.” Rys.1a“.Wyodrêbnione istnienie badanejrzeczy albo zjawiska jest zamkniêtym okrêgiem wiecznie powracaj¹cego inieprzerwanie p³yn¹cego procesu.Okr¹g symbolizuje ten proces.Poszczególnepunkty podzia³u obwodu symbolizuj¹ stopnie tego procesu.Symbol jako ca³oœæstanowi do, czyli coœ, czego istnienie jest uporz¹dkowane i pe³ne.Jestto okr¹g - zakoñczony cykl; jest to zero naszego uk³adu dziesiêtnego.Wswoim zapisie reprezentuje on zamkniêty cykl.Zawiera w sobie wszystko, copotrzebne mu do istnienia.Jest oddzielony od tego, co go otacza.Nastêpowaniekolejnych etapów tego procesu musi byæ zwi¹zane z nastêpowaniem liczb od 1 do 9.Obecnoœæ dziesi¹tego stopnia, wype³niaj¹cego “interwa³” si-do,zamyka cykl, to znaczy zamyka okr¹g, który w tym punkcie zaczyna siê odnowa.”“.Po³o¿enie nut bêdzie odpowiada³oliczbom z okresu, a rysunek oktawy bêdzie wygl¹da³nastêpuj¹co:Rys.1bTrójk¹t 9-3-6, który zespala w jedn¹ca³oœæ trzy, nie nale¿¹ce do okrêgu punkty obwodu, ³¹czy ze sob¹ prawo siedmiu iprawo trzech.Liczby 3-6-9 nie wystêpuj¹ w okresie.”“.istotne jest, by zrozumieæ jaki jestdok³adny wzajemny stosunek miêdzy substancjami pojawiaj¹cymi siê w organizmie, atak¿e zrozumieæ naturê mo¿liwych " wstrz¹sów" i prawa rz¹dz¹ce przechodzeniemjednej nuty w drug¹.Te prawa s¹ wszêdzie takie same.Poznaj¹c cz³owieka,poznajemy kosmos; poznaj¹c kosmos, poznajemy cz³owieka.”“.Mówi¹c ogólnie, trzeba zrozumieæ, ¿eenneagram jest symbolem uniwersalnym.Ca³a wiedza mo¿e byæ zawarta wenneagramie i za jego pomoc¹ mo¿na j¹ zinterpretowaæ.”“.Ennegaram jest podstawowymhieroglifem uniwersalnego jêzyka, który ma tyle ró¿nych znaczeñ, ile jestpoziomów ludzi.”“Enneagram to perpetuum mobile, tosamo perpetuum mobile, którego ludzie szukali od najdawniejszych czasów i nigdynie mogli znaleŸæ.Poza sob¹ szukali tego, co znajdowa³o siê w nich; próbowalizbudowaæ perpetuum mobile tak, jak buduje siê maszynê; podczas gdyrzeczywiste perpetuum mobile stanowi czêœæ innego perpetuum mobile, i nie mo¿nago stworzyæ w oderwaniu od niego.Enneagram jest schematycznym wykresemperpetuum mobile, czyli maszyny wiecznego ruchu.Ale oczywiœcie trzeba wiedzieæ,jak odczytaæ ten wykres.Zrozumienie tego symbolu i umiejêtnoœæ pos³ugiwania siênim nadaj¹ cz³owiekowi wielk¹ moc.Jest to perpetuum mobile i jest totak¿e kamieñ filozoficzny poszukiwany przezalchemików.”Argumenty z zakresu wspó³czesnychteorii psycholo-gicznychStwierdzenia P.D.Uspieñskiegowspó³czeœnie mog¹ brzmieæ zbyt patetycznie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]