[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.loka (tyb., fig rten).Dos³ownie “œwiat" lub “œwiatowy system".Termin ten, zwykle u¿ywany do okreœlenia szeœciu œwiatów cyklicznej egzystencji,w rzeczywistoœci oznacza wiêksze œwiatowe systemy, z których jeden obejmujeszeœæ œwiatów (zobacz szeœæ œwiatów cyklicznej egzystencji).lung (tyb., rlung, skt., vayu).Jest to ¿yciowa energiawiatru, popularnie znana na Zachodzie pod jednym z okreœleñ sanskryckich, prana.Lung ma szeroki wachlarz znaczeñ, ale w kontekœcie tej ksi¹¿ki oznacza ¿yciow¹energiê, od której zale¿y ¿ywotnoœæ zarówno cia³a, jak i œwiadomoœci.ma-rigpa (tyb., ma rig pa, skt., avidya).Ignorancja.Brak wiedzy na temat prawdy, podstawy, kunszi.Czêsto wyró¿nia siê dwa rodzajema-rigpy: wrodzon¹ ignorancjê i ignorancjê kulturow¹.nirmanakaja (tyb., sprui sku, skt., nirmunakaya).Jestto “cia³o emanacji" dharmakaji.Zwykle oznacza widzialn¹, fizyczn¹ manifestacjêbuddy.Termin ten okreœla równie¿ wymiar fizycznoœci.prana (zobacz lung).rigpa (tyb., rig pa; skt., vidya).Dos³ownie “œwiadomoœæ"lub “widzenie".W naukach dzogczen rigpa oznacza Œwiadomoœæ prawdy, wrodzon¹œwiadomoœæ, prawdziw¹ naturê ka¿dej istoty, równie¿ cz³owieka.rinpocze (tyb., rin pocze).Dos³ownie “drogocenny".Popularnieu¿ywany zwrot grzecznoœciowy stosowany wobec inkarnowanego lamysamaja (tyb., dam tszig; ski.samaya).Zobowi¹zanie lubœlubowanie.Zazwyczaj oznacza zobowi¹zanie co do zachowañ i dzia³añ, jakie podejmujepraktykuj¹cy w zwi¹zku z praktyk¹ tantryczn¹.Istniej¹ œlubowania ogólne i œlubowaniaspecjalne do okreœlonych praktyk tantrycznych.sambhogakaja (tyb., longs sku; skt., sambhogakaya).“Cia³oradoœci" buddy, uczynione w ca³oœci ze œwiat³a.Formê tê czêsto wizualizujesiê w praktykach tantrycznych i sutrycznych.W dzogczen czêœciej wizualizujesiê wyobra¿enie dharmakaji.samsara (tyb., khor ba).Œwiat cierpienia, który powstaje z ograniczonego,dualistycznego umys³u, œwiat, w którym wszystko jest nietrwa³e, pozbawione wrodzonejegzystencji, a czuj¹ce istoty pogr¹¿one s¹ w cierpieniu.Samsara obejmuje szeœæœwiatów cyklicznej egzystencji, ale szerzej okreœla charakterystyczny stan egzystencjiczuj¹cych istot, które cierpi¹ schwytane w pu³apkê iluzji ignorancji i dualnoœci.Samsara koñczy siê, kiedy istota osi¹ga pe³ne wyzwolenie z ignorancji, nirwanê.Siana Siung Njan Dziu (tyb., Siana Siurcg Njiu Dzin).Jest tojeden z najwa¿niejszych cykli nauk dzogczen w tradycji Bon.Nale¿y do seriinauk upadesha.stra¿niry (tyb., srung malczos kjong, skt.dharmapala).S¹to mêskie lub ¿eñskie istoty, które zobowi¹zuj¹ siê ochraniaæ dharmê (nauki)i praktykuj¹cych nauki.Mog¹ byæ albo œwiatowymi stra¿nikami albo te¿ gniewnymimanifestacjami oœwieconych istot.Prakrykuj¹cy tantrê zazwyczaj nawi¹zuj¹ kontakti polegaj¹ na stra¿nikach zwi¹zanych z ich lini¹ przekazu.sutra (tyb., mdo).Sutry s¹ to teksty z³o¿one z nauk pochodz¹cychbezpoœrednio od historycznego Buddy.Nauki sutr oparte s¹ na œcie¿ce wyrzeczeniai tworz¹ podstawê ¿ycia klasztornego.Szenla Ydkar (tyb., Szen Lha Ydkar).Jest to forma sambhogakajiSzenraba Miwoche-Buddy, od którego bierze pocz¹tek tradycja Bon.Szenrab Miwoche (czyt.Mi³ocze, ryb., Szen rab mi bo cze).By³to Budda nirmanakaji, który zapocz¹tkowa³ tradycjê Bon.Tradycyjnie wierzy siê,¿e ¿y³ siedemnaœcie tysiêcy lat temu.Literatura Bon zawiera piêtnaœcie tomówjego biografii.Szeœæ œwiatów cyklicznej egzystencji (tyb., r¿gs drug).Popularniezwane “szeœcioma œwiatami" lub “szeœcioma lokami".Oznaczaj¹ one szeœæ kategoriiistot: bogów, pó³bogów, ludzi, zwierz¹t, g³odnych duchów i istot piekielnych.Istoty zamieszkuj¹ce szeœæ œwiatów podlegaj¹ cierpieniu.Œwiaty egzystencjiistniej¹ w dos³ownym tego s³owa znaczeniu, a istoty odradzaj¹ siê w nich, alerównie¿ w szerszym znaczeniu s¹ to p³aszczyzny potencjalnego doœwiadczenia,które kszta³tuj¹ i ograniczaj¹ doœwiadczenie nawet w naszym obecnym œwiecie.szine (tyb., zhi gnas; skt., œamata).“Uspokajanie umys³u"lub “spokój".Praktyka uspokajania umys³u polegaj¹ca na wykorzystaniu zewnêtrznychlub wewnêtrznych obiektów, aby rozwin¹æ koncentracjê i stabilnoœæ umys³u.Jestto podstawowa praktyka, fundament rozwoju wszystkich innych, wy¿szych praktykmedytacyjnych, niezbêdna równie¿ w jodze œnienia i jodze snu.tantra (tyb., rgyud).Tantry s¹ naukami buddów, podobnie jaksutry, ale wiele z nich zosta³o ponownie odkrytych przez joginów tradycji term.Tantry oparte s¹ na œcie¿ce przekszta³cenia i obejmuj¹ takie praktyki jak pracaz energi¹ cia³a, przeniesieniem œwiadomoœci, joga snu i œnienia oraz inne.Pewneklasy tanu, niestopniowej œcie¿ki przekszta³cenia, mog¹ równie¿ zawieraæ naukidzogczen.Tapihritsa (tyb., ta pi hri tsa).Chocia¿ uwa¿a siê go za postaæhistoryczn¹, w ikonografii przedstawiony jest jako Budda dharmakaji, naga formabez ¿adnych ozdób, uosobienie absolutnej rzeczywistoœci.Jest jednym z dwóchg³Ã³wnych mistrzów linii dzogczen Siang Siung Njan Dziu.figle (tyb., thig le; skt., hindu).Ma wiele znaczeñ wzale¿noœci od kontekstu, chocia¿ zwykle t³umaczone jest jako “kropla" lub “punktnasienny".W kontekœcie jogi snu i œnienia oznacza promieniuj¹c¹ kulê œwiat³a,która reprezentuje okreœlon¹ w³aœciwoœæ œwiadomoœci i której u¿ywa siê w koncentracjipodczas praktyki medytacyjnej.Trzy podstawowe trucizny – s¹ to ignorancja, niechêæ i po¿¹danie, trzypodstawowe choroby, które zachowuj¹ ci¹g³oœæ ¿ycia w œwiatach cierpienia.tsa (zobacz kana³)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]