[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Kalifornijskie Testy Dojrza³oœci Umys³owej przeznaczone s¹ do u¿ytku dla trzech poziomó«: podstawowego, œredniego i zaawansowanego.Czynnikami badanymi za pomoc¹ tych testów s¹: ostroœæ wzroku, ostroœæ s³uchu, koordynacja motoryczna, pamiêæ; ujmowanie stosunków przestrzennych, rozumowanie oraz s³ownictwo.Dla ka¿dego czynnika ustala siê wiek umys³owy; wskaŸnik wieku umys³owego ustala siê równie¿ dla ogólnych czynników umys³owych, dla czynników werbalnych oraz dla czynników niewerbalnych.Niektórzy krytycy twierdz¹, ¿e trafnoœæ tych szeroko stosowanych testów nie zosta³a jeszcze udokumentowana w sposób zadowalaj¹cy I8.Testy podstawowych zdolnoœci umys³owych zosta³y opracowane przez L.L.Thurstone'a i jego wspó³pracowników po przeprowadzeniu wielu eksperymentów, maj¹cych na celu poznanie podstawowych zdolnoœci umys³owych.Testy mierz¹ 7 podstawowych czynników : czy nnik liczbo~-y, czynnik werbalny, czynnik przestrzenny, czynnik potoczystoœci s³ownej, czynnik rozumowania, czynnik percepcji oraz czynnik pamiêciowy.Poniewa¿ uznano, ¿e miêdzy owymi "podstawowymi" czynnikami istnieje wysoka pozytywna korelacja, twórcy testu wnosz¹, ¿e., wtórne" czynniki mog¹ przyczyniaæ siê do wystêpowania tych korelacji ls."Wiek" i "iloraz" oblicza siê dla ka¿dej z badanych podstawowych zdolnoœci umys³owych.Testy opracowane zosta³y dla trzech poziomów: dla wieku od17 Kuhlmann-Anderson Intelligence Tests.Wyd.6, 1927 -1952.Broszurki z testu- li I I ' mi s¹ przewidziane dla 9 poziomów (Princeton, N.J.1952, Personnel Press, Ine.).la F.S.Freeman Theor~ an~1 Practice of Psychologicat Testing.New York 1950, Henry Holt Company, Inc., s.216.Patrz równie¿ r.K.Buros The Fourth Mentol l~ieasurements Yearbook.Highland Park, N.J.1953, The Gryphon Press:ls K.M.Byrne Testing of Prlmary Mentol Abilities, zrelacjonowane autorowi ii przez T.G.Thurstone'a."NEA Journai".XXXIX, (Maj, 1950), s.346 - 347.Patrz równie¿ Buros, Op.cit.39' G 115 des.7; od !7 do 11 oraz od 11 do 17 lat.W chwili obecnej testy te s¹ starannie badane.Niektórzy krytycy energicznie atakuj¹ teoriê, na której oparta jest ich konstrukcja, i zapewniaj¹, ¿e dopóki nie zgromadzi siê wiêcej dowodów œwiadcz¹cych o ich trafnoœci, testy te nale¿y zale-caæ z du¿¹ doz¹ ostro¿noœci.Byæ mo¿e, jest to jeden z powodów ci¹g³ej popularnoœci testu Kuhlmanna-Andersom i innych starszych testów inteligencji, stosowanych w badaniach grupowych.DZIEDZICZENIE ZDOLNOŒCI UMYS£OWYCHCzy inteligencja jest dziedziczna? To odwieczne zagadnienie czeka ci¹gle na odpowiedŸ, aczkolwiek metody zastosowane w badaniach przeprowadzonych w latach trzydziestych XX w.dostarczy³y wielu danych.Zastosowano nastêpuj¹ce œrodki gromadzenia danych: technikê korelacji, studia nad histori¹ rodziny, badania nad bliŸniêtami oraz eksperymenty z dzieæmi przybrany mi.Pierwsza metoda dotyczy ustalania korelacji miêdzy wynikami testu inteligencji dla grup jednostek o ró¿nych stopniach pokrewieñstwa.W tych badaniach uzyskano nastêpuj¹ce wspó³czynniki.Jeden z autorów podaje wspó³czynnik -³-0,9 pomiêdzy wynikami testu inteligencji dla bliŸni¹t jednojajowych, podczas gdy analogiczny wspó³czynnik dla bliŸni¹t dwujajowych wynosi =0.6.l4Tiêdzy wynikami testu w badaniach braci i sióstr stwierdzono w spó³czynnik -r O,a; w badaniach kuzynów -³- 0,25, a w badaniach rodziców i ich potomstwa i-0,4 ~~.Tak wiêc wzrost stopnia zwi¹zków krwi ³¹cz3r siê ze zwiêkszonym podobieñstwem wyników testu inteligencji.Ten stan rzeczy wykazuje, jak mniemaj¹ niektórzy, ¿e w porównaniu z dziedzicznoœci¹ wszystkie inne czynniki maj¹ o wiele mniejsze znaczenie 21.Korelacje te nie pozwalaj¹ jednak na wiarygodne stwierdzenie wiêkszego znaczenia i wpxywu czynników dziedzicznych, gdy¿ w miarê wzrostu zwi¹zków krwi zwiêksza siê równie¿ czêstoœæ wystêpowania i prawdopodobne nasilenie dziaxania czynników œrodowiskowych.Kiedy bada siê dwa czynniki kompleksowe, takie jak dziedzicznoœæ i œrndowisko, jest rzecz¹ niemal niemo¿liw¹ kontrolowanie wy-starczaj¹co wielkiej liczby zmiennych, pozwalaj¹ce stwierdziæ, który czynnik oddzia³uje.Dlatego niemal wszystkie badania nad tym, co jest dziedziczne, a co wyuczone, ³¹cznie z eksperymentami dotycz¹cymi ko~ F.N.Freeman i inni Influence of Enviroment on the Intelligence, School Achievemant and Conduct of Foster Childt^en.Twentyseventh Yearbook of the National Society for the Study of Education, Bloomington, Ill.1928, Pubiic School Publishing Company.Ei G.M.Whipple (ed.) Nature and Nurture, Their Influence upora Intelligence.Twenty-seventh Yearbook of the National Society for the Study of Education, Czêœæ I, Bloomington, Ill.1928, Public School Publishing Company.Patrz równie¿ R.Stagner i T.F.Karwoski Psychology.New York 1952, McGraw-Hill Book Company, Inc.6.12relacji, umo¿liwiaj¹ zwolennikom obu tych kierunków tcykrycie zwi¹zków przyczynowych.Rezultaty innego podejœcia do tego kontrowers5-jnego zagadnienia.co fest dziedziczne, a co wyuczone, mog¹ byæ interpreto~iane podobnie.Autorzy przedstawili imponuj¹c¹ liczbê nagromadzonych dan~~ch statystycznych, wykazuj¹cych, z jak¹ czêstoœci¹ wy¿sze zdolnoœci umys³owe, anomalie albo defekty wystêpuj¹ w spokrewnionych rodzinach.Na przyk³ad"Porównane zosta³y dwie linie rodzin za³o¿onych przez ¿olnierza Wojny Rewolucyjnej.W jednej linii zapocz¹tkowanej przez kobietê upoœledzon¹ umys³owo by³o 480 potomków, wœród których stwierdzono tylko 46 jednostek normalnych.W§ród 496 potomków nale¿¹cy ch do linii zapocz¹tkowanej przez kobietê normaln¹, z wyj¹tkiem 5 osób wszyscy inni byli ludŸmi normalnymi zz,Interesuj¹c¹ jest praca Termana, który stwierdzi³, ¿e z 62 cz³onków Hall of Fame, 2 21/s procent by³o krewnymi 643 uzdolnionych dzieci, zidentyfikowanych i badanych w Kalifornii z3.Odkrycia te przypominaj¹ znane badania Galtona dotycz¹ce 977 ludzi genialnych, którzy mieli, jak stwierdzono, 535 wybitnych krewnych, gdy tymczasem 977 ludzi przeciêtnych mialo tylko 4 krewny ch, którzy okazali siê osobami wybitnymi 24
[ Pobierz całość w formacie PDF ]