[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.2.Mianowicie ¯ydzi zebrali siê po miastach, gdzie byli, we wszystkich prowincjach króla Achaszwerosza, aby podnieœæ rêkê na tych, którzy pragnêli ich zguby.I ani jeden im siê nie opiera³, gdy¿ strach przed nimi pad³ na wszystkie ludy.3.I wszyscy ksi¹¿êta prowincji i satrapowie, namiestnicy i wszyscy sprawuj¹cy w³adzê w imieniu króla popierali ¯ydów, gdy¿ pad³ na nich strach przed Mordochajem.4.Mordochaj bowiem wiele znaczy³ w pa³acu królewskim, a wieœæ o nim dotar³a do wszystkich prowincji, gdy¿ znaczenie tego mê¿a, Mordochaja, ci¹gle ros³o.5.I zabili ¯ydzi wszystkich swoich wrogów mieczem, drog¹ zabójstwa i zag³ady, i robili z tymi, którzy ich nienawidzili, co chcieli.6.W samym zamku w Suzie wymordowali ¯ydzi i wygubili piêciuset mê¿Ã³w.7.A Parszandatê, Dalfona, Aspatê,8.Poratê, Adaliê, Aridatê,9.Parmasztê, Arisaja, Aridaja i Wajezatê,10.Tych dziesiêciu synów Hamana, syna Hammedaty, gnêbiciela ¯ydów, wymordowali, lecz na ich mienie swej rêki nie podnieœli.11.Tego samego dnia dotar³a wieœæ o liczbie wymordowanych na zamku w Suzie do króla.12.Wtedy rzek³ król do królowej Estery: Na zamku w Suzie wymordowali i wygubili ¯ydzi piêciuset mê¿Ã³w oraz dziesiêciu synów Hamana.A co uczynili w pozosta³ych prowincjach królewskich? Jaka jest dalsza twoja proœba? Bêdzie ci ona spe³niona, a czego sobie jeszcze ¿yczysz, stanie siê.13.Estera rzek³a: Jeœli król uzna to za dobre, to niech wolno bêdzie tak¿e jutro ¯ydom bêd¹cym w Suzie post¹piæ jak dzisiaj i niech dziesiêciu synów Hamana powiesz¹ na szubienicy.14.Król rzek³, aby tak siê sta³o; wydane wiêc zosta³o zarz¹dzenie w Suzie, i dziesiêciu synów Hamana powiesili.15.I ¯ydzi bêd¹cy w Suzie zebrali siê tak¿e w czternastym dniu miesi¹ca Adar, i zabili w Suzie trzystu mê¿Ã³w; lecz na ich mienie swej rêki nie podnieœli.16.Pozostali zaœ ¯ydzi po prowincjach królewskich zebrali siê, aby stan¹æ w obronie swojego ¿ycia i zapewniæ sobie spokój od swoich wrogów, zabili wiêc spoœród tych, którzy ich nienawidzili, siedemdziesi¹t piêæ tysiêcy, lecz na ich mienie swej rêki nie podnieœli.17.To by³o trzynastego dnia miesi¹ca Adar, czternastego dnia zaœ odpoczêli i uczynili go dniem ucztowania i radoœci.18.Ale ¯ydzi bêd¹cy w Suzie zebrali siê w dniu trzynastym i czternastym, a w dniu jego piêtnastym odpoczêli i uczynili go dniem ucztowania i radoœci.19.Dlatego ¿ydowscy wieœniacy, mieszkañcy osiedli nieobwa³owanych, œwiêc¹ czternasty dzieñ miesi¹ca Adar jako dzieñ radoœci i ucztowania, jako dzieñ œwi¹teczny, w którym nawzajem przysy³aj¹ sobie dary ¿ywnoœciowe.20.A Mordochaj spisa³ wszystkie te wydarzenia i rozes³a³ listy do wszystkich ¯ydów po wszystkich prowincjach króla Achaszwerosza, bliskich i dalekich,21.Zobowi¹zuj¹c ich, aby rokrocznie œwiêcili czternasty dzieñ miesi¹ca Adar i piêtnasty dzieñ tego¿ miesi¹ca,22.Jako dni, w których ¯ydzi zyskali spokój od wrogów swoich, i jako miesi¹c, w którym troska zamieni³a im siê w radoœæ, a ¿a³oba w dzieñ pomyœlny, aby uczynili je dniami ucztowania i radoœci, i wzajemnego przesy³ania sobie darów ¿ywnoœciowych i obdarowywania ubogich.23.I ¯ydzi przyjêli to, co wtedy zapocz¹tkowali i co im napisa³ Mordochaj, jako zwyczaj:24.¯e Haman, syn Hammedaty, potomek Agaga, gnêbiciel wszystkich ¯ydów, zamyœlaj¹c wytêpiæ wszystkich ¯ydów, rzuci³ "pur", to znaczy los, aby ich zniszczyæ i wytêpiæ.25.Lecz gdy rzecz dosz³a do króla, ten nakaza³, a jednoczeœnie da³ pisemne zarz¹dzenie, ¿e jego wrogi zamys³, jaki powzi¹³ przeciwko ¯ydom, ma spaœæ na jego w³asn¹ g³owê, wobec czego powiesili jego samego i jego synów na szubienicy.26.Dlatego te dni nazwali "purim", wed³ug nazwy "pur".A z powodu wszystkich s³Ã³w tego listu oraz z powodu tego, co widzieli i co ich spotka³o,27.¯ydzi zobowi¹zali siê i przyjêli to zarówno na siebie, jak i na swoje potomstwo i na tych wszystkich, którzy by siê do nich przy³¹czyli, jako zwyczaj, którego siê nie przekracza, ¿e bêd¹ rokrocznie œwiêciæ te dwa dni zgodnie z przepisami i w oznaczonym czasie.28.A te dni maj¹ byæ wspominane i obchodzone jako œwiêta po wszystkie pokolenia, we wszystkich rodzinach, we wszystkich prowincjach i we wszystkich miastach.A te Œwiêta "Purim" nie maj¹ zanikn¹æ wœród ¯ydów i pamiêæ o nich nie ma ustaæ u ich potomstwa.29.A królowa Estera, córka Abichaila, i ¯yd Mordochaj napisali z ca³ym naciskiem, ¿e ten drugi list dotycz¹cy Œwiêta Purim stanowczo obowi¹zuje.30.Rozes³ali te¿ listy do wszystkich ¯ydów w stu dwudziestu siedmiu prowincjach królestwa Achaszwerosza ze s³owami ¿yczenia pokoju i prawdy,31.Aby ich zobowi¹zaæ do œwiêcenia tych dni purim w oznaczonym ich czasie, jak to na nich na³o¿y³ ¯yd Mordochaj i królowa Estera i jak oni sami na³o¿yli na siebie i na swoje potomstwo postanowienia dotycz¹ce zwi¹zanych z nimi postów i narzekañ.32.Polecenie Estery potwierdzi³o postanowienia dotycz¹ce tych Œwi¹t Purim i zosta³o zapisane w Ksiêdze.*011.Potem król Achaszwerosz na³o¿y³ podatek na kraj i na wyspy morskie.2.Wszystkie zaœ przejawy jego mocy i potêgi, jak i opis znaczenia Mordochaja, jakie nada³ mu król, zapisane s¹ w Ksiêdze Dziejów Królów Medyjskich i Perskich,3.Gdy¿ ¯yd Mordochaj by³ drugim po królu Achaszweroszu, wielce powa¿anym u ¯ydów, lubianym przez wielu wspó³plemieñców jako cz³owiek dba³y o dobro swojego ludu i rzecznik pokoju dla ca³ego swojego pokolenia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]