[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.REGULACJASprawdzaniei regulacja luzu³o¿ysk kó³ tylnychSto¿kowe ³o¿yska toczne s¹ elementami piasty kóltylnych.Wprawdzie 10 nie przewiduje okresowegosprawdzenia luzu ³o¿ysk kó³ tylnych, my proponujemykontrolowaæ je co 30 tys.km.Kolejnoœæ czynnoœci:— zaci¹gamy hamulec awaryjny i korzystaj¹c z podnoœnikawchodz¹cego w sk³ad wyposa¿enia fabrycznegounosimy jeden bok pojazdu, pamiêtaj¹c o pod³o¿eniupod ko³a drugiego boku podstawek zabezpieczaj¹cychsamochód przed przesuniêciem;— podk³adamy podstawkê pod uniesiony bok pojazdu;— opuszczamy samochód na podstawkê i zwalniamyhamulec awaryjny;— chwytamy ko³o w sposób pokazany na fotografii 1 ipróbujemy nim energicznie poruszyæ, ci¹gn¹c jedn¹rêk¹ ku sobie za górn¹ czêœæ opony a odpychaj¹cdrug¹, i odwrotnie; jeœli stwierdzimy, ze obrêcz wychylasiê, musimy zlikwidowaæ istniej¹cy luz reguluj¹cnaci¹g ³o¿ysk;— odkrêcamy kluczem 13 mm cztery œruby ³¹cz¹ceprzegub z ¿eliwn¹ tulej¹ (fot.2);— chwytamy za tulejê i odci¹gamy j¹ ³¹cznie z pó³osi¹ wkierunku skrzyni przek³adniowej;— opieramy pó³oœ o elementy nadwozia tak, aby niezwisa³a swobodnie i nie deformowa³a uszczelniacz\przy skrzynce przek³adniowej;— zaci¹gamy hamulec awaryjny; jeœli hamulec awaryjnyjest ma³o skuteczny, to prosimy drug¹ osobê o naciœniêcie peda³u hamulca roboczego;— dokrêcamy kluczem 30 mm o 1/2 obrotu nakrêtkêmocuj¹c¹ przegub do piasty (fot.3) i ponownie pczwolnieniu hamulca awaryjnego sprawdzamy luz ³ozysk; jeœli jest on jeszcze wyczuwalny, to ponavviam\dokrêcanie nakrêtki; regulacjê mo¿na uznaæ za zakonczon¹, jeœli zaniknie luz w p³aszczyŸnie pionowej, a p(wprawieniu ko³a w ruch bêdzie siê ono swobodniiobraca³o, bez nag³ego zatrzymania (uwaga, w celizwiêkszenia momentu dokrêcania nakrêtki mo¿niprzed³u¿yæ ramiê klucza!); jeœli podczas obracani,ko³em stwierdzimy istnienie nadmiernych oporów itak¿e s³ychaæ szumy, trzaski lub tzw.„furgotanie", t