[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W wielu przypadkach dochodzi równie¿ do niewielkiego dr¿enia d³o-ni, co uniemo¿liwia prawid³owe trzymanie o³Ã³wka.Wszystkie te problemy rozwojowe powoduj¹, ¿e dziecko nie umie zacho-waæ kontroli nad trzymanym w d³oni o³Ã³wkiem i nad tym, co ma napisaæ.W wyniku tego ruchy o³Ã³wka po papierze nie s¹ w pe³ni p³ynne, a pismo -nienaturalnej wielkoœci i nierówne.Litery ró¿ni¹ siê kszta³tem i rozmiarami,ró¿ne s¹ równie¿ odleg³oœci miêdzy nimi.Nierówne odstêpy miêdzy literamispowodowane s¹ najprawdopodobniej zaburzon¹ koordynacj¹ oko/d³oñi postrzeganiem wizualnym.Dla wielu z tych dzieci pisanie od strony prawej do lewej wydaje siê bar-dziej naturalne, a pisanie we w³aœciwym kierunku sprawia im trudnoœæ.Mo-¿e to byæ nastêpstwem lateralizacji skrzy¿owanej wystêpuj¹cej u tych dzieci.Wœród dzieci z dysgrafi¹ preferowanie pisania drukiem b¹dŸ pismem pi-sanym rozk³ada siê mniej wiêcej 50% na 50%.Oko³o po³owie z nich ³atwiejjest pisaæ literami drukowanymi.Pismo drukowane bowiem sk³ada siêz krótkich odcinków, które dziecko mo¿e kontrolowaæ.Inne dzieci jednakwol¹ pos³ugiwaæ siê pismem pisanym.Brak przerw miêdzy literami pozwa-la im uchwyciæ rytm pisania s³Ã³w.K³opoty z pisowni¹, jakie maj¹ dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi,nie musz¹ oznaczaæ trudnoœci technicznych z pisaniem.Ich problem dotyczyraczej wyra¿ania myœli na piœmie.Z pewnych powodów dzieci te, maj¹ce buj-n¹ wyobraŸniê i bardzo dobrze wypowiadaj¹ce siê ustnie, pisz¹ w sposóbskrótowy i konkretny.Wynika to z trudnoœci w formu³owaniu myœli i pamiê-taniu ich na tyle d³ugo, aby móc przelaæ je na papier.Dzieci te maj¹ problemy z pisaniem jako takim i traktuj¹ je jako mêcz¹ceæwiczenie.Dlatego wszystko, co maj¹ napisaæ, redukuj¹ do absolutnego mi-nimum.Z mojego doœwiadczenia wynika, ¿e wyra¿anie myœli na piœmiesprawia dzieciom trudnoœci najd³u¿ej spoœród innych podstawowych umie-jêtnoœci i mo¿e byæ problemem nawet w szkole œredniej.Jednak nabycie bie-g³oœci w pos³ugiwaniu siê pismem jest niezbêdne dla wszystkich dzieci.Przeprowadzone ostatnio badania wykaza³y, ¿e dzieciom z trudnoœciamiw pisaniu dobrze jest podawaæ leki takie, jak metylfenidat lub deksamfetami-nê"'.Przynosz¹ one poprawê od pierwszego dnia leczenia.Jeœli terapia zajê-ciowa nie wystarcza, by zmniejszyæ trudnoœci dziecka, powinno zostaæ onopoddane leczeniu.Problemy z pisaniem powoduj¹ bowiem powa¿ne konse-kwencje w przysz³oœci.Zdolnoœci matematyczneDzieci, którym nauka matematyki przysparza najwiêcej problemów, sta-nowi¹ 20% wszystkich dzieci maj¹cych trudnoœci w uczeniu siê.Trudnoœci w nauce matematyki zaczynaj¹ siê od wyliczenia kolejnychliczb, a potem pojawiaj¹ siê na ka¿dym nastêpnym etapie: k³opot sprawia do-dawanie, ale prawdziwym problemem okazuje siê odejmowanie.Zaburzenia pamiêci krótkotrwa³ej utrudniaj¹ umiejêtnoœæ mno¿enia.Jestto najwiêksza trudnoœæ w matematyce i dlatego dzieci te maj¹ k³opoty z ta-bliczk¹ mno¿enia nawet w szkole œredniej.Najbardziej frustruje je to, ¿e cho-cia¿ naucz¹ siê tabliczki mno¿enia i w danej chwili dobrze j¹ znaj¹, za godzi-nê nie bêd¹ w stanie jej powtórzyæ.Jedyn¹ szans¹ dla tych dzieci jest powta-rzanie tabliczki mno¿enia co drugi dzieñ, przez co najmniej szeœæ miesiêcy, a¿wryje siê w pamiêæ.Z mojego doœwiadczenia wynika, ¿e jest to jedyna meto-da przyswojenia tej umiejêtnoœci.Pomóc te¿ mo¿e œpiewanie tabliczki mno-¿enia.Poczucie rytmu i muzykalnoœæ u dzieci z zaburzeniami koncentracjiuwagi s¹ prawid³owe i pomagaj¹ utrwaliæ nowo nabyte informacje.Dzielenie sprawia trudnoœci z takich samych powodów jak mno¿enie, na-tomiast po³¹czenie trudnoœci z mno¿eniem i dzieleniem prowadzi do proble-mów z u³amkami.(Uwagi o leczeniu s¹ zamieszczone w rozdziale "Leczeniefarmakologiczne" na stronie 77.(przyp.t³um.))Trudnoœci z matematyk¹ wynikaj¹ z nieumiejêtnoœci myœlenia abstrakcyj-nego oraz z k³opotów z utrzymywaniem informacji w pamiêci krótkotrwa³ej.Te dwa czynniki nak³adaj¹ siê i tak naprawdê na ust¹pienie problemu mo¿-na liczyæ dopiero wtedy, gdy mózg stanie siê w koñcu dojrza³y lub gdy dziec-ko otrzymuje standardow¹ pomoc z matematyki.Podobnie jak w przypadku innych podstawowych umiejêtnoœci, sukcesw leczeniu zale¿y od pragnienia dziecka, aby przezwyciê¿yæ problemy, odwytrwa³oœci w rozwi¹zywaniu zadañ i od stopnia z³o¿onoœci tych trudnoœci.Punkty kluczowe* U dzieci ze specyficznymi trudnoœciami w nauce wystêpuje roz-bie¿noœæ miêdzy potencjalnymi a zdobytymi osi¹gniêciami.* Wiêkszoœæ dzieci ze specyficznymi trudnoœciami w nauce maczêœciej k³opoty z czytaniem i literowaniem ni¿ z matematyk¹.* Czytanie wymaga opanowania umiejêtnoœci s³uchania i spostrze-gania.* Pisanie wymaga sprawnej motoryki ma³ej i koordynacji oko/d³oñoraz nabycia wprawy przy przesuwaniu rêki po papierze od stro-ny lewej do prawej.ROZDZIA£ 14Szko³aIedn¹ z wa¿niejszych decyzji, jak¹ trzeba podj¹æ w przypadku dziecka z za-burzeniami koncentracji uwagi, jest wybór odpowiedniej dla niego szko³y.Jest to decyzja wa¿na dla ka¿dego dziecka, ale wybór szko³y dla zdrowegodziecka jest o wiele ³atwiejszy ni¿ wybór szko³y dla dziecka z zaburzeniami.W szkole, któr¹ dla niego wybierzemy, powinny byæ przestrzegane nastê-puj¹ce zasady:Zasada pierwszaSzko³a powinna mieæ œciœle okreœlone poziomy klasowe.Dzieci z zaburze-niami koncentracji uwagi ze wzglêdu na swoj¹ niedojrza³oœæ i ró¿nice w roz-woju okolic mózgu odpowiedzialnych za procesy poznawcze, powinny byækwalifikowane do klas odpowiednio do swoich zdolnoœci.Dobrze, aby dziec-ko mia³o mo¿liwoœæ rywalizowania z innymi w klasie, ale w rozs¹dnym za-kresie.Powinno przebywaæ w grupie dzieci o zbli¿onych mo¿liwoœciach, boma wówczas szansê osi¹gniêcia sukcesu, który zachêci je do dalszej pracyi wykonywania poleceñ.Dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi osi¹gaj¹ s³abe wyniki w klasacho profilu ogólnym lub nawet w klasach integracyjnych.Nie radz¹ sobieprzede wszystkim z ci¹g³ymi zmianami poziomu pracy w tych klasach.Sytu-acja jest niedogodna równie¿ dla nauczyciela, który powinien poœwiêciæ wiê-cej czasu dziecku z zaburzeniami, a w klasie ogólnej, o zró¿nicowanym po-ziomie osi¹gniêæ uczniów, nie ma takiej mo¿liwoœci.Zasada drugaSzko³a powinna mieæ sta³y plan codziennych zajêæ, a praca powinna prze-biegaæ w okreœlonym porz¹dku.Dzieci musz¹ wiedzieæ, czego siê od nichoczekuje, i zdawaæ sobie sprawê, ¿e ich praca jest kontrolowana, poprawia-na, a wszystkie poprawki wyjaœniane.W klasie, na korytarzu i na boisku po-trzebny jest porz¹dek i dyscyplina.Z dzieckiem z zaburzeniami koncentracji uwagi nale¿y postêpowaæ w spo-sób tradycyjny i uporz¹dkowany.Jest ono bardzo roztrzepane, a porz¹dek,regularnoœæ i powtarzaj¹ce siê czynnoœci u³atwiaj¹ mu skupienie siê i wzbu-dzaj¹ zaufanie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]