[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.4.3.Wysokoœæ sto³u oraz siedziska krzes³a powinna byæ taka, aby zapewnia³a:a) naturalne po³o¿enie koñczyn górnych przy obs³udze klawiatury, z zachowaniemco najmniej k¹ta prostego miêdzy ramieniem i przedramieniem,b) odpowiedni k¹t obserwacji ekranu monitora w zakresie 20°÷50° w dó³ (licz¹c odlinii poziomej na wysokoœci oczu pracownika do linii poprowadzonej od jego oczudo œrodka ekranu), przy czym górna krawêdŸ ekranu monitora nie powinna znajdowaæsiê powy¿ej oczu pracownika,c) odpowiedni¹ przestrzeñ do umieszczenia nóg pod blatem sto³u.4.4.Powierzchnia blatu sto³u powinna byæ matowa, najlepiej barwy jasnej.5.1.Krzes³o stanowi¹ce wyposa¿enie stanowiska pracy powinno posiadaæ:a) dostateczn¹ stabilnoœæ, przez wyposa¿enie go w podstawê co najmniejpiêciopodporow¹ z kó³kami jezdnymi,b) wymiary oparcia i siedziska, zapewniaj¹ce wygodn¹ pozycjê cia³a i swobodêruchów,c) regulacjê wysokoœci siedziska w zakresie 400÷500 mm, licz¹c od pod³ogi,d) regulacjê wysokoœci oparcia oraz regulacjê pochylenia oparcia w zakresie: 5°do przodu i 30° do ty³u,e) wyprofilowanie p³yty siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygiêciakrêgos³upa i odcinka udowego koñczyn dolnych,f) mo¿liwoœæ obrotu wokó³ osi pionowej o 360°,g) pod³okietniki.5.2.Mechanizmy regulacji wysokoœci siedziska i pochylenia oparcia powinny byæ³atwo dostêpne i proste w obs³udze oraz tak usytuowane, aby regulacjê mo¿na by³owykonywaæ w pozycji siedz¹cej.6.1.Jeœli przy pracy istnieje koniecznoœæ korzystania z dokumentów, stanowiskopracy nale¿y wyposa¿yæ w uchwyt na dokument, posiadaj¹cy regulacjê ustawieniawysokoœci, pochylenia oraz odleg³oœci od pracownika.6.2.Uchwyt na dokument powinien znajdowaæ siê przed pracownikiem - miêdzyekranem monitora i klawiatur¹ - lub w innym miejscu - w pozycji minimalizuj¹cejuci¹¿liwe ruchy g³owy i oczu.7.1.Na ¿yczenie pracownika, a tak¿e gdy wysokoœæ krzes³a uniemo¿liwiapracownikowi p³askie, spoczynkowe ustawienie stóp na pod³odze, stanowisko pracynale¿y wyposa¿yæ w podnó¿ek.7.2.Podnó¿ek powinien mieæ k¹t pochylenia w zakresie 0°÷15°, a jego wysokoœæpowinna byæ dostosowana do potrzeb wynikaj¹cych z cech antropometrycznychpracownika.7.3.Powierzchnia podnó¿ka nie powinna byæ œliska, a sam podnó¿ek nie powinienprzesuwaæ siê po pod³odze podczas u¿ywania.8.1.Stanowisko pracy powinno byæ tak zaprojektowane, aby pracownik mia³zapewnion¹ dostateczn¹ przestrzeñ pracy, pozwalaj¹c¹ na umieszczenie wszystkichelementów obs³ugiwanych rêcznie w zasiêgu koñczyn górnych.8.2.Stanowisko pracy wyposa¿one w monitor ekranowy powinno byæ tak usytuowane wpomieszczeniu, aby zapewnia³o pracownikowi swobodny dostêp do tego stanowiska.Odleg³oœci miêdzy s¹siednimi monitorami powinny wynosiæ co najmniej 0,6 m, amiêdzy pracownikiem i ty³em s¹siedniego monitora - co najmniej 0,8 m.8.3.Odleg³oœæ oczu pracownika od ekranu monitora powinna wynosiæ 400-750 mm.9.1.Oœwietlenie powinno zapewniaæ komfort pracy wzrokowej, a szczególnie:a) poziom natê¿enia oœwietlenia powinien spe³niaæ wymagania okreœlone w PolskichNormach,b) nale¿y ograniczyæ olœnienie bezpoœrednie od opraw, okien, przezroczystych lubpó³przezroczystych œcian albo jasnych p³aszczyzn pomieszczenia oraz olœnienieodbiciowe od ekranu monitora, w szczególnoœci przez stosowanie odpowiednichopraw oœwietleniowych, instalowanie ¿aluzji lub zas³on w oknach.9.2.Dopuszcza siê stosowanie opraw oœwietlenia miejscowego, pod warunkiem ¿ebêd¹ to oprawy nie powoduj¹ce olœnienia.10.Przy projektowaniu, doborze i modernizacji oprogramowania, a tak¿e przyplanowaniu wykonywania zadañ z u¿yciem ekranu monitora pracodawca powinienuwzglêdniaæ w szczególnoœci nastêpuj¹ce wymagania:a) oprogramowanie powinno odpowiadaæ zadaniu przewidzianemu do wykonania,b) oprogramowanie powinno byæ ³atwe w u¿yciu oraz dostosowane do poziomu wiedzyi (lub) doœwiadczenia pracownika,c) systemy komputerowe musz¹ zapewniaæ przekazywanie pracownikom informacjizwrotnej o ich dzia³aniu,d) systemy komputerowe musz¹ gwarantowaæ wyœwietlanie informacji w formie itempie odpowiednich dla pracownika,f) bez wiedzy pracownika nie mo¿na dokonywaæ kontroli jakoœciowej i iloœciowejjego pracy,f) przy tworzeniu oprogramowania i przetwarzaniu danych powinny byæ stosowanezasady ergonomii.11.1.Wilgotnoœæ wzglêdna powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych do pracy zmonitorami ekranowymi nie powinna byæ mniejsza ni¿ 40%.11.2.Wymagania dotycz¹ce najwy¿szych dopuszczalnych stê¿eñ i natê¿eñ czynnikówszkodliwych dla zdrowia w œrodowisku pracy, w tym dotycz¹ce poziomu ha³asu orazpromieniowania, okreœlaj¹ odrêbne przepisy i Polskie Normy.Strona g³Ã³wnaVademecum "Rz"Rozporz¹dzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r.wsprawie szczegó³owych zasad szkolenia w dziedzinie bezpieczeñstwa i higienypracy(Dz.U.Nr 62 z 1 czerwca 1996 r., poz.285)SPIS TREŒCIRozdzia³ 1 Przepisy ogólne (Art.1-7)Rozdzia³ 2 Szkolenie wstêpne (Art.8-14)Rozdzia³ 3 Szkolenie okresowe (Art.15-16)Rozdzia³ 4 Przepis koñcowy (Art.17)Za³¹cznik RAMOWE PROGRAMY SZKOLENIA W ZAKRESIE BEZPIECZEÑSTWA I HIGIENYPRACYNa podstawie art.2375 Kodeksu pracy zarz¹dza siê, co nastêpuje:Rozdzia³ 1Przepisy ogólneSpis treœci§ 1.1.Dzia³alnoœæ szkoleniowa w dziedzinie bezpieczeñstwa i higieny pracyprowadzona jest przez pracodawców, a na ich zlecenie tak¿e przez jednostkiorganizacyjne uprawnione do prowadzenia takiej dzia³alnoœci na podstawieodrêbnych przepisów.2.Szkolenie osób bêd¹cych pracodawcami, pracowników s³u¿by bhp orazinstruktorów i wyk³adowców tematyki bezpieczeñstwa i higieny pracy, prowadz¹jednostki organizacyjne, o których mowa w ust.1.§ 2.Pracodawcy prowadz¹cy dzia³alnoœæ szkoleniow¹ w dziedzinie bezpieczeñstwa ihigieny pracy oraz jednostki organizacyjne, o których mowa w § 1 ust.1, zwanidalej "organizatorami szkolenia", powinni zapewniæ:1) programy poszczególnych rodzajów szkolenia dla okreœlonych grup stanowisk,których realizacja zapewni spe³nienie wymagañ okreœlonych w § 3,2) programy szkolenia instruktorów w zakresie metod prowadzenia instrukta¿u - wprzypadku prowadzenia takiego szkolenia,3) wyk³adowców i instruktorów o wysokich kwalifikacjach, odpowiednich dorealizowanych programów szkolenia,4) odpowiednie warunki lokalowe do prowadzenia dzia³alnoœci szkoleniowej,5) wyposa¿enie dydaktyczne niezbêdne do w³aœciwej realizacji programówszkolenia,6) w³aœciwy przebieg szkolenia i doskonalenia w zakresie bezpieczeñstwa ihigieny pracy oraz prowadzenie dokumentacji w postaci programów szkolenia,dzienników zajêæ, protoko³Ã³w z przebiegu egzaminów i rejestrów wydanychzaœwiadczeñ.§ 3.Szkolenie w dziedzinie bezpieczeñstwa i higieny pracy, rozumiane jakokszta³cenie, dokszta³canie lub doskonalenie pracowników w formach pozaszkolnych,powinno zapewniaæ uczestnikom:1) zaznajomienie siê z zagro¿eniami wypadkowymi i chorobowymi zwi¹zanymi zwykonywan¹ prac¹,2) poznanie przepisów i zasad bezpieczeñstwa i higieny pracy w zakresieniezbêdnym do wykonywania pracy na okreœlonym stanowisku oraz zwi¹zanych z tymstanowiskiem obowi¹zków i odpowiedzialnoœci w dziedzinie bezpieczeñstwa ihigieny pracy,3) nabycie umiejêtnoœci wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie iinnych osób oraz postêpowania w sytuacjach awaryjnych, a tak¿e umiejêtnoœciudzielania pomocy osobom, które uleg³y wypadkom.§ 4.1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]