[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Konfliktywyznaniowe doprowadzi³y do wybuchu wojen religijnych.Objê³yone znaczn¹ czêœæ Niemiec i Francjê.Choæ reformacjaznalaz³a wielu zwolenników w Niemczech ,Koœció³Katolicki nadal jeszcze stanowi³ tu potêgê.Przy katolicyzmiepozosta³ cesarz oraz znaczna czêœæ Ksi¹¿¹t g³Ã³wnie p³d-niemieckich.Miêdzy obu stronnictwami rozgorza³a d³ugoletniawalka.W 1555 r.w Augsburgu dosz³o do kompromisowego pokoju , gdzieprzyjêto zasadê: czyja w³adza tego religia.We Francji wojnytoczono z przerwami do schy³ku XVI wieku.Wojny te poci¹ga³yza sob¹ wiele ofiar ludzkich i strat materialnych.Na czelezwalczaj¹cych siê obozów sta³y dwie ga³êzie rodukrólewskiego: panuj¹cy Walezjusze (obroñcy katolicyzmu) iBurbonowie (zwolennicy kalwinizmu).Szczególnym echemodbi³a siê noc œw.Bart³omieja (23-24 sierpieñ 1572 r.) ,kiedy to w Pary¿u dokonano podstêpnie napadu i rzezizgromadzonych tam przywódców protestanckich.Kres wojnompo³o¿y³ dopiero edykt nantejski-1598 r.w którym Henryk IVBurbon przyznawa³ tamtejszym kalwinistom zwanym hugenotami prawodo praktykowania kultu religijnego.Rezultaty.Pod koniec XVI w.mo¿naz grubsza podzieliæ Europê na: protestanck¹-pó³noc ikatolick¹ -po³udnie.Na pó³nocy du¿¹ rolê odgrywa³omieszczañstwo , na po³udniu szlachta.Reformacja niemieckazapocz¹tkowa³a okres przemian ideologicznych, które stopniowoogarnê³y ca³¹ Europê Zach.i Œrodkow¹.Ugruntowa³a ona rozbiciepolityczne Niemiec.Dziêki zerwaniu z ³acin¹ powsta³niemiecki jêzyk literacki, rozwinê³a siê literaturapolemistyczna i satyryczna oraz poezja.Koœció³ katolickiwobec reformacji.Sytuacjakoœcio³a w pierwszej po³owie XVI w.W tym czasie wiele krajów i spo³ecznoœci przyjê³ozreformowan¹ doktrynê wiary b¹dŸ wg.Lutra b¹dŸ wg.Kalwina.W Anglii król og³osi³ siê g³ow¹ koœcio³anarodowego.Koœció³ Katolicki chc¹c zachowaæ stan posiadaniai odzyskaæ utracone wp³ywy równie¿ zacz¹³ wprowadzaæreformy.Pierwsze reformy dokonano na soborzeTrydenckim w latach 1545-1563.Sobór obradowa³ z przerwami.Uchwalono na nim trydenckie wyznanie wiary.W sprawachdoktrynalnych nic koœció³ nie zmieni³ tzn.uznawano nadalca³¹ tradycjê za równorzêdn¹ z Pismem Swiêtym-¿ród³emwiary.Prawo do komentowania Pisma Œw.przyznano wy³¹cznieKoœcio³owi Za niezbêdne do zbawienia , obok wiary ,uznanodobre uczynki (wiara bez uczynków jest martwa ).Utrzymanowszystkie dotychczasowe sakramenty.Jêzykiem liturgiikoœcielnej pozosta³a £acina.Nakazano równie¿ sta³eprzebywanie w diecezjach biskupom oraz regularne zwo³ywaniesynodów i nadzorowanie podleg³ego im kleru.W celu kszta³ceniakleru zaczêto zak³adaæ seminaria duchowne.Za podstawêfilozofii chrzeœcijañskiej uznano dzie³o Œw.Tomasza z Akwinu).Skutecznym narzêdziemoddzia³ywania na wiernych by³a propaganda wyznaniowa (g³oszono kazania , publiczne dysputy z protestantami , drukowanoliteraturê teologiczn¹ ).W myœl zasady "przez oczy doduszy" starano siê na ni¹ oddzia³ywaæ przez bogatewyposa¿enie wnêtrz koœcielnych, przedstawienia teatralne ,malowid³a.Czêsto perswazjê ³¹czono ze stosowaniem przymusu, propagandê z siêganiem po pomoc pañstwa w zwalczaniuwyznawców protestantyzmu.W 1542 r.Papie¿ Pawe³ III powo³a³do ¿ycia zorganizowany na nowych zasadachtrybuna³ inkwizycji z³o¿ony z 6 kardyna³Ã³w.Inkwizytoramibyli dominikanie.Inkwizycja utrzymywa³a licznych szpiegów ikorzysta³a z donosów.Oskar¿onych poddawano czêsto torturomdla wymuszenia zeznañ.Skazywano ich na kary pieniê¿ne , pokutêwiêzienn¹,wiêzienie a nawet œmieræ.W Hiszpanii inkwizycjapodlega³a bezpoœrednio Królowi i stanowi³a narzêdzie w³adzypañstwowej.W 1559 r.zosta³ ustanowiony przez papie¿a Paw³aIV Indeks Ksi¹g Zakazanych.Katolikom surowo zabroniono czytaniai rozpowszechniania Ksi¹g Zakazanych.Wa¿nym instrumentemoddzia³ywania Koœcio³a by³ Zakon Jezuitów, zorganizowany nazasadach wojskowych (Zakon Towarzystwa Jezusowego ).Zosta³za³o¿ony przez Ignacego Loyolê.Jezuici byli doskonalewykszta³ceni i stanowili elitê intelektualn¹œwiata katolickiego.Poprzez odpowiednie œrodki Koœció³umacni³ swoj¹ pozycjê, a nawet zdo³a³ odzyskaæ utraconekraje min.Polskê.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]