[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.S³owa zwinniebalansuj¹ na granicy sensu i bezsensu, zwodz¹c i mami¹c czytelnika,poniewa¿ ich prawdziwe znaczenie zdaje siê na zawsze pozostawaæ pozazasiêgiem racjonalnego pojmowania.Tak wiêc to, co pozostawi³ nam posobie Nostradamus – „ostatnie twierdzenie Fermata”dotycz¹ce przysz³oœci – jest w istocie dzie³em rozrywkowym,którym zajmuj¹ siê dziœ jego zwolennicy niczym hobby,zg³êbiaj¹c je w poszukiwaniu jednego prawdziwego rozwi¹zaniaodwiecznej zagadki.Zamkniêcie calej sprawy: zabawa a zjawiska paranormalneGdy spojrzymy z perspektywy, okazuje siê, ¿e wszystkieprzedstawione wy¿ej „zjawiska paranormalne” wskazuj¹ naistnienie œcis³ych zwi¹zków miêdzy sfer¹ paranormaln¹ a zabaw¹czy te¿ dzia³alnoœci¹ rozrywkow¹.Tak wiêc powa¿ny, rzetelny badaczzjawisk paranormalnych powinien zacz¹æ od rozpoznania w spo³ecznym ikulturowym fenomenie, jakim s¹ zjawiska paranormalne, wa¿negoelementu rozrywkowego i zabawowego pochodz¹cego z zamierzch³ychczasów i posiadaj¹cego wielkie znaczenie historyczne ipsychologiczne.Ci, którzy wierz¹ w zjawiska paranormalne, nie powinni siêjednak tym zra¿aæ, wrêcz przeciwnie Zrozumienie naszego zbiorowegoludzkiego „t³a akcji”, na którym siê onerozgrywaj¹, mo¿e bowiem stanowiæ punkt wyjœcia do alternatywnegospojrzenia na ca³¹ sprawê.Chodzi tu oczywiœcie o punkt widzeniaradosnego badacza zjawisk paranormalnych, ten jednak w³aœnie punktwidzenia mo¿e pomóc w ujrzeniu zjawisk paranormalnych w nowymœwietle, a tym samym przyczyniæ siê do lepszego ich zrozumienia.Moim zdaniem powodem, dla którego nie rozumiemy bardziejdog³êbnie zjawisk paranormalnych, jest to, ¿e ód setek latpodchodzimy do nich, przygl¹damy siê im i rozmawiamy o nich wci¹¿ wten sam sposób.Czas ju¿ na zmianê perspektywy.Aby byæ traktowani powa¿nie, radoœni badacze zjawiskparanormalnych musz¹ jednak prowadziæ swoje prace, odrzucaj¹cmo¿liwoœæ wystêpowania z dawnych pozycji zajmowanych przezzwolenników którejœ z trzech standardowych teorii, októrych by³a mowa.Wówczas powa¿ni uczeni i radoœnibadacze zjawisk paranormalnych bêd¹ mogli wyruszyæ w trasê ze swoimw³asnym programem, prezentuj¹c film dokumentalny ukazuj¹cy, w jakisposób i dlaczego te trzy dobrze znane nam grupy artystówestradowych – trzy kategorie ludzi, jedynych, którymwolno dyskutowaæ na temat zjawisk paranormalnych wed³ug od dawnaustalonych fundamentalnych regu³ – organizuj¹ swójtrwaj¹cy nieustannie program, prezentuj¹c swoj¹ znan¹ trójbiegunow¹debatê.Innymi s³owy, jeœli zamierzamy potraktowaæ ca³y temat nie takzupe³nie powa¿nie (zauwa¿aj¹c na przyk³ad, ¿e jego korzenie siêgaj¹daleko w g³¹b rozrywki i zabawy), wówczas mo¿e siê nam udadoprowadziæ do poszerzenia owego trójstronnego dialogu, atak¿e, byæ mo¿e, nawet do prze³amania charakteryzuj¹cego go impasu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]