[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Lecz pobyt w tym miejscu powinien trwa najwyej par minut, by nie wlizgno si do duszy zmczenie lub myli niszego gatunku.Bo dla tych przede wszystkim powodów zwyke nasze kocioy s niewiadomie przez wielu zniewaane.Ludzie przynosz ze sob wszystkie swe codzienne myli - przed wejciem do kocioa wycieraj obuwie, lecz serc nie oczyszczaj nigdy.Szepcz sobie do ucha uwagi, ciekawie przypatruj si obecnym, czsto przed rozpoczciem kazania prowadz dugie rozmowy.A gdy nie ma naboestwa, kocioy uwaane s prawie za domy przechodnie.Wszystko to mci i osabia atmosfer kocieln.A jednak koció, bardziej ni jakiekolwiek inne miejsce na ziemi, powinien spoczywa w cieniu Nieskoczonej Mocy, a my jako czci tej Mocy, powinnimy ywo, a do gbi duszy, cie ten odczuwa.Wyjdziemy wtedy z kocioa jakby wykpani, wzmocnieni i odwieeni na duchu, by mia si i weseli!Ju dzi daje si odczuwa gboka potrzeba takiego kocioa, a waciwie caego szeregu kocioów milczcego podania, rozsianych po caej kuli ziemskiej, gdy tysice ludzi nawet we wasnym domu nie posiada cichego, ustronnego miejsca, dokd mona byoby si schroni dla skupienia i modlitwy - modlitwy o mono zetknicia si z wyszymi mylowymi prdami i falami.Ich mieszkania zbyt atwo podlegaj wtargniciom obcych wpywów.A ju przecie sama moliwo takiego wtargnicia zniewaa miejsce.Mieszkania prywatne zbyt s przesiknite rónego rodzaju kaprysami, zniechceniem i to bez cienia jakiejkolwiek nawet chci wyzwolenia si z tych stanów ducha.W pokojach lgn si ujemne nastroje i utrudniaj powanemu duchowi lot ku górze."Lot ku górze" uylimy tu w dosownym znaczeniu tych wyrazów.Gdy myli s to drgania materialnej substancji; myli niskie tamuj drog wyszym subtelniejszym drganiom, na podobiestwo chmur.Przy pewnych pomylnych warunkach jestemy bardziej ni zwykle wystawieni na wpyw tych wyszych fal; jeden wanie z takich pomylnych warunków tworzyaby witynia milczcego podania, która przyjmowaaby i przepuszczaa fale tylko pewnego, okrelonego gatunku.Kto wstpi wówczas w progi tej wityni, pogry si od razu w siln i czyst atmosfer ducha.Kto wstpi z pragnieniem osignicia doskonaoci dla siebie i dla innych, ten zostawi po sobie co, co innym, którzy po nim przyjd, da pomoc - i to tak, jak sam otrzyma od tych, którzy modlili si przed nim w tym kociele - wszyscy stan si bogatsi i nic nikomu odjte nie bdzie.Kto za przyjdzie tu ze swego domu wzburzony, smutny, znkany, szukajc spokoju, pogody ducha i nowej siy, która by bya w stanie uszlachetni i uczyni ródem radoci troski codziennego dnia, ten zostawi w tym gmachu dla innych, co po nim przyjd, czstk tej siy, któr wytworzya jego modlitwa.Gdy jest to prawem natury, e nikt nie moe otrzyma pomocy, kto sam nie pomaga."Dar zupeny" jest to dar, który przynosi poytek nie jednemu czowiekowi, lecz wszystkim.Taki zupeny dar zsya nam nieskoczona wiadomo, czyli duch nieskoczonego dobra.Modlitwa do tej potgi powinna zawsze zawiera w sobie gotowo poddania si wyszej mdroci.Powinnimy mówi do siebie w duszy: "Pragn tego z caego serca! Jeeli jednak mdro, która jest nade mn, nie widzi w tym dla mnie dobra, nie bd prosi o to".Postpujc w ten sposób, osigniemy z czasem to, co jest najlepsze i najtrwalsze.Natomiast, jeli nie chcemy podda si najwyszej mdroci i modlimy si w duszy w ten sposób: "Chc, aby si stao nieodwoanie to, czego pragn - bez wzgldu na to, czy przyniesie to innym poytek, czy nie" - wtedy i taka modlitwa si speni, o ile tylko dugo i nieugicie trwa bdziemy w naszym daniu.Lecz modlitwa taka okae si w kocu, jako dar "niezupeny", jednostronny, bardziej gorzki, ni sodki - kltw i bogosawiestwem zarazem - sowem bdzie to dar, z którym bdziemy si musieli jak najprdzej rozsta, gdy przyniesie nam zbyt wiele smutku i cierpie.yczenie, które wywoao ten dar, pochodzio z ograniczonej wiedzy i ograniczonego dobra.W takim stanie ducha ludzie bezustannie pragn pienidzy - tylko pienidzy, wicej nic - i w kocu otrzymuj je, ale za jak cen wewntrznego upadku! Lecz jeeli prosimy o dobrobyt zgodnie z "doskonaym prawem", otrzymamy go na pewno wraz z bogosawiestwem, jakie przynosi ze sob taki zupeny dar.Nie naley nigdy tumi ani poszy mimowolnych impulsów naszego ducha w kierunku skadania materialnych darów w podzice za otrzyman pomoc.Kto ze szczer wol wrzuca swój dar do puszki dla dobra innych, ten daje wicej, ni zwyk monet.Pewna fala pomocy idzie wraz z kawakiem metalu, lgnie do wacicieli monety, dziaa na odlego.Na tym wanie polega czar amuletów i darów miosnych.Lecz piercie lub klejnot, który zosta wyproszony lub by dany niechtnie, bez wewntrznej radoci, nosi ze sob z myl, t wanie niechtn myl, która wypyna od dajcego.W ten sposób podarki staj si rzeczywistymi porednikami uczucia pomidzy dajcym i obdarowanym."Przyjemniej jest dawa, ni otrzymywa".Jeeli rzecz jaka zostaa podarowan pod wpywem przyjaznego odruchu, to dajcy otrzymuje od obdarowanego za kadym razem, gdy ten patrzy na t rzecz, pewien stay prd dobrych fal, które pyn ku niemu, jakby radosne dzikczynne yczenie.Dlatego puszki ofiarne powinny znajdowa si w wityni milczcego podania dla tych, którzy uczuj wewntrzn potrzeb zoenia daru - lecz tylko wtedy, gdy do ofiary przyczy si ywa rado - bez tego nigdy.Myl nieyczliwa zniewayaby wityni, przyniosaby wicej szkody, niby osigno si poytku ze zoonego daru.Kadego z naszych czytelników gorco prosimy o powane yczenie, by witynia milczcego podania zostaa wzniesion.Kada taka myl bdzie si, która przyczyni si do jej wzniesienia.A gdy tysice myli zerodkuje si na tym jednym celu, Koció zostanie zbudowany - rodki materialne znajd si same, o ile tylko bdzie pragnienie i wola do czynu.UZDRAWIAJCA I ODRADZAJCA SIA WIARYCiao nasze w swym wzrocie i zmianach podlega tym samym prawom i siom, którym podlegaj wszelkie inne organiczne twory: we, ptaki, zwierzta ssce!Kadego roku, na pocztku wiosny spywa na nasz planet pewna sia i rozpoczyna dziaanie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]