[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.I porównaj wyniki.Rozdzia³ 12Inny rodzaj zak³adek – zak³adki "doraŸne"Pamiêæ mamy zawsze obecn¹, gotow¹ i chêtn¹ do pomocy – gdy byœmy j¹ tylko czêœciejo to prosili.Roger BroilleBardzo czêsto, kiedy musia³em udowodniæ, ¿e da siê usprawniæ pamiêæ przy u¿yciuczegoœ podobnego do zak³adek, stosowa³em metodê, dziêki której niedowiarek w ci¹gu 5minut zapamiêtywa³ w kolejnoœci i na wyrywki 10 ró¿nych przedmiotów.Wygl¹da³o to tak: na stole uk³ada³em w rzêdzie dziesiêæ ma³ych przedmiotów:pierœcionek, popielniczkê, papieros, grzebieñ, zegarek, itp., po czym mówi³em, ¿e przedmiotyte reprezentuj¹ cyfry od 1 do 10.Nastêpnie wymienia³em has³o i numer i poleca³emskojarzyæ je z przedmiotem odpowiadaj¹cym numerowi.Np.numer 7 odpowiada³ has³u"maszyna do pisania"; poniewa¿ siódmym przedmiotem na stole by³ pierœcionek, nale¿a³oskojarzyæ maszynê do pisania z pierœcionkiem.PóŸniej, kiedy pyta³em, co by³o siódemk¹,mój sceptyk liczy³ na stole do siedmiu, trafia³ na pierœcionek, a to przypomina³o mu maszynêdo pisania.Na ogó³ by³o to wystarczaj¹cym dowodem, ¿e potrafimy zapamiêtywaæ lepiej ni¿ nam siêwydaje.Oczywiœcie nie trzeba zabieraæ ze sob¹ od razu ca³ego sto³u, wystarczy zapamiêtaæte 10 przedmiotów i wykorzystywaæ je jako zak³adki pamiêci do póŸniejszych skojarzeñ.Alezapamiêtanie 10 przypadkowych, nie powi¹zanych ze sob¹ przedmiotów mo¿e nastrêczaæpewne trudnoœci; trzeba wiêc to sobie jakoœ u³atwiæ.Wspominam chyba gdzieœ o tym, ¿e Simonides pierwszy wykorzysta³ meble i pokojeswego domu w roli swoistych zak³adek pamiêci.Ten system jest dobry i dzisiaj, choæ zpewnymi ograniczeniami.Myl¹ce mo¿e byæ np.podobieñstwo miêdzy niektórymi sprzêtami,poza tym zapamiêtanie wszystkich takich zak³adek wymaga czasu.Podobnych rozwi¹zañ jest wiêcej.S³ysza³em o cz³owieku, który na liœcie swoich zak³adekmia³ 26 znajomych kobiet; poniewa¿ ich imiona zaczyna³y siê na ró¿ne litery, system dzia³a³.Jeœli chcia³ zapamiêtaæ np., ¿e maszyna do pisania to numer 16, wi¹za³ maszynê do pisaniaz Paulin¹, jednak i w tym systemie pewnych trudnoœci przysparza³o nadmierne podobieñstwomiêdzy paniami.Ka¿da zak³adka, jeœli ma spe³niaæ swoj¹ rolê, musi tworzyæ wyraŸny,charakterystyczny i jedyny dla siebie obraz.Przedstawiê wiêc dwa inne pomys³y na takie zak³adki "doraŸne", oba skuteczne, choæmaj¹ce tê wadê, ¿e lista zak³adek nie jest doœæ d³uga.Pierwsza metoda, któr¹ czêsto stosujê, to 25 liter alfabetu.Nale¿y dobraæ do ka¿dej literys³owo, o mo¿liwie podobnym brzmieniu:A – as I – If P – petB – bez J – jod R – erkaC – cep K – ka³ S – eskaD – des L – elka T – tufE – echo £ – E³k U – uchoF – Ewka M – emu W – wujG – giez N – Ent Y – Yma, YgrekH – hak O – oko Z – Zetor¯ – ¯etonKilka wyjaœnieñ.Des – to czarny klawisz na klawiaturze fortepianu, Ent jest dobrze znanyczytelnikom trylogii Tolkiena (rasa stworów), If to wyspa hrabiego Monte Christo, elka –zwolnienie lekarskie albo futro z tchórzy, eska – rozg³oœnia radiowa, Zetor – marka czeskiegotraktora, Yma – imiê s³ynnej œpiewaczki o niezwykle szerokiej skali g³osu.Wystarczy, przejrzeæ tê listê 2-3 razy, a zapamiêtasz j¹ bez trudu.Zobacz wyraŸniewszystkie "obrazki" liter.Masz teraz zak³adki (w przysz³oœci bêdê je nazywa³ zak³adkami"alfabetycznymi"), które pozwol¹ Ci zapamiêtaæ np.25 ró¿nych przedmiotów.Przy okazji, jeœli stworzysz ³añcuch skojarzeñ od ¿etonu do asa, bêdziesz móg³wyrecytowaæ ca³y alfabet od ty³u, co ju¿ jest osi¹gniêciem samym w sobie.Jeœli chcesz,mo¿esz skojarzyæ równie¿ ka¿d¹ literê z jej miejscem w alfabecie (œciœlej – zak³adk¹ numerumiejsca), tzn.asa ³¹czysz z do³em, bez – z Noem, cep z mysz¹, des z ry¿em, itd.W tensposób na pytanie: któr¹ liter¹ alfabetu jest M, odpowiesz od razu, ¿e czternast¹.Drugi pomys³ to lista rzeczowników, z których ka¿dy w swoim obrazie przypomina jak¹œliczbê.Da siê to zrobiæ w³aœciwie w ka¿dym przypadku; dla wyj¹tków wystarczy stworzyæobraz lub sytuacjê, która dan¹ liczbê przypomni.Tak wiêc 1 to stoj¹cy pionowo o³Ã³wek, 2 to³abêdŸ z charakterystycznie wygiêt¹ szyj¹, z cyfr¹ 3 kojarzy siê trójlistna koniczyna.Stó³,krzes³o albo cokolwiek z czterema nogami przypomni 4.5-tce przypiszmy piêcioramienn¹gwiazdê, 6-tka to s³oñ z wygiêt¹ odpowiednio tr¹b¹, kij golfowy trzymany do góry nogami makszta³t 7-mki, cyfra 8 to klepsydra, a 9 to fajka postawiona pionowo, z odwrócon¹ w lewog³Ã³wk¹.Komplet do baseballa to 10, dwa makaroniki spaghetti uk³adaj¹ siê w kszta³t 11, 12niech bêdzie zegarem pokazuj¹cym tê w³aœnie godzinê.Przynosz¹cy pecha czarny kot tooczywiœcie 13, pod 14 wyobraŸmy sobie dwie b³yskawice na czarnym niebie, przy 15wchodzisz do windy i mówisz portierowi: Na 15 proszê, a 16 to droga i znak z tym numeremna poboczu.Dziêki tej liœcie przez ca³e lata zapamiêtywa³em 16 ró¿nych przedmiotów.Nie ma jednakpowodu, aby ograniczaæ siê do szesnastu.Wed³ug tej samej zasady mo¿esz wypisaæpodobn¹ listê dla 20 numerów i wiêcej.Ka¿da myœl lub wyobra¿enie, jeœli tylko przypomni Cijak¹œ liczbê, jest dobra.Po prostu zmuœ wyobraŸniê do pracy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]