[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ju¿ czêsto mówi³em na ten temat i powiedzia³em: to piêknie, gdy przedstawiaj¹c taki eksperyment dzieciom, umieszcza siê na powierzchni cieczy kropelkê oliwy, przebija siê kartkê od góry szpilk¹ i wprowadza siê kroplê oliwy w ruch obrotowy, tak ¿e odrywaj¹ siê od niej maleñkie kropelki oliwy.i mo¿e to i dobrze, gdy siê w ¿yciu czasem o czymœ zapomni; nie powinno siê jednak w takim przypadku zapominaæ o tym, co samemu robi³o siê przy tym eksperymencie, ¿e samemu wprowadzi³o siê kroplê oliwy w ruch obrotowy.I odpowiednio do teorii Kanta - Laplacea nie nale¿y zapominaæ, kto tym krêci; musia³by byæ we wszechœwiecie ogromny, potê¿ny "Pan Nauczyciel", który krêci³by t¹ szpilk¹.Dopiero wtedy mówi³oby siê prawdziwie i uczciwie.Sposób, w jaki dzisiejsza nauka mówi o tych sprawach, nie jest uczciwy.Przedstawi³em Wam, jak dochodzi siê w rzeczywistoœci do tego, aby zobaczyæ, co ¿yje w planetach, co ¿yje w ogóle w tworach niebieskich.Studiuj¹c Saturna mo¿na dowiedzieæ siê o historycznych dziejach powstania naszego systemu planetarnego.Duchowa wiedza mo¿e wiêc ponownie daæ w ujêciu duszy to, co cz³owiek mo¿e przejœæ jako doœwiadczenie kosmiczne.Dzisiaj mówimy w³aœciwie tylko o ziemskich doœwiadczeniach.Doœwiadczenie kosmiczne prowadzi nas do wspó³prze¿ywania kosmosu.I dopiero, gdy wspó³prze¿yjemy kosmos, zdobêdziemy duchowy instynkt do poznania tego, czym jest obieg roczny, w który jesteœmy wpleceni naszym organicznym oraz spo³ecznym ¿yciem; zdobêdziemy instynkt do poznania tego, ¿e ziemia powi¹zana jest zupe³nie innymi stosunkami z kosmosem w okresie od wiosny do lata, zupe³nie innymi stosunkami w okresie od lata do jesieni, a jeszcze innymi w okresie zimy.Zdobêdziemy wtedy pewien zmys³ odczuwania tego, ¿e ¿ycie na ziemi inaczej wnika, gdy jest wiosna z tym wszystkim, co kie³kuje i puszcza pêdy, a inaczej przebiega, gdy nadchodzi jesieñ wraz z zamieraniem w przyrodzie; otrzymamy zmys³ odró¿niania natury budz¹cej siê na wiosnê od zasypiaj¹cego bytu natury jesieni¹.Cz³owiek stanie siê przez to ponownie dojrza³y do tego, aby œwiêta, które mog¹ mieæ swoje spo³eczne znaczenie, tak po³¹czyæ z natur¹, jak si³y natury organizuj¹ przez jego fizyczn¹ organizacjê rytm oddychania i obieg krwi.Gdy wnikamy w to, co znajduje siê wewn¹trz naszej skóry, to ¿yjemy w oddechu i obiegu krwi.Jesteœmy tam cz³owiekiem fizycznym i tym, co siê w nas dzieje, nale¿ymy do wszechœwiata.¯yjemy jednak równie¿ na zewn¹trz i jesteœmy wpleceni w zewnêtrzn¹ naturê tak samo, jak do wewn¹trz wpleceni jesteœmy w nasz oddech i obieg krwi.A czym jest tak naprawdê cz³owiek w swojej œwiadomoœci? Tak, w³aœciwie to jest jak d¿d¿ownica, ale taka d¿d¿ownica, dla której nigdy nie pada deszcz.To tak piêknie, gdy pójdzie siê w okolicê, gdzie s¹ du¿e opady deszczu; wy³a¿¹ wtedy d¿d¿ownice i trzeba uwa¿aæ, gdy lubi siê zwierzêta, aby ich nie rozgnieœæ.I wtedy myœli siê: biedne maleñstwa, zawsze musz¹ byæ pod ziemi¹; wychodz¹ na powierzchniê jedynie w czasie deszczu, a gdy nie pada, to pozostaj¹ w ziemi.Dzisiejszy materialistyczny cz³owiek pozostaje tak¹ d¿d¿ownic¹, dla której nigdy nie pada deszcz.Bo chc¹c zrobiæ porównanie, "deszcz" d¿d¿ownic musimy przyrównaæ do wnikaj¹cego blasku duchowego poznania; gdy¿ normalnie grzebiemy siê zawsze w dole, gdzie nigdy nie ma œwiat³a.Ludzkoœæ musi dzisiaj przezwyciê¿yæ naturê d¿d¿ownicy! Musi wyjœæ z tego, musi wyjœæ na œwiat³o, na duchowe œwiat³o dnia.A wo³anie o œwiêto Archanio³a Micha³a jest wo³aniem o duchowe œwiat³o dnia!Chcia³em Wam na to wskazaæ, zanim bêdê mówi³ o tym, jak mo¿na zainaugurowaæ œwiêto Archanio³a Micha³a jako œwiêto o szczególnym znaczeniu, równie¿ w sensie spo³ecznym
[ Pobierz całość w formacie PDF ]