[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Poeta-pielgrzym czujê siê bardzo ma³y w porównaniu zwielkoœci¹ pogrzebanych.Czuje wobec nich pokorê.W drugiej czêœciutworu S³owacki scharakteryzowa³ spo³eczeñstwo polskie.Podda³ ostrej ocenie szlachtê polsk¹, któr¹ obarczy³ win¹za upadek powstania listopadowego.Skrytykowa³ ów “czereprubaszny”, którym przykryta jest“anielska dusza narodu”.Zdaniem podmiotu lirycznegokonserwatyzm szlachecki hamowa³ dzia³alnoœæ si³ politycznycho charakterze demokratycznym i postêpowym.Wed³ug niego:lPolacy dbaj¹ tylkoo pieni¹dze, zapominaj¹ o tym co najwa¿niejszellmusz¹ zmieniæswój system wartoœcillpowinni mieæ wodzatakiego jak Leonidesllpowinni byæwaleczniejsi, poœwiêcaæ siêllszlachta niepozwala wybuchn¹æ uczuciom, wiêc naród jest s³abylS³owacki proponuje:lodrodzenie pañstwallprawdziwe uczucianarodu musz¹ górowaæ, przezwyciê¿enie czerepullzjednoczeniellPolska kiedyœby³a “pawiem i papug¹” narodów, teraz jestniewolnic¹llzatraci³a uczucia,emocje, zdolnoœæ logicznego myœlenialChce obudziæ emocje,zjednoczyæ, poruszyæ sumienie.Poeta-romantyk nie mo¿e opisaædrugich - tym razem polskich - Termopil (dzie³o staro¿ytnych,dowód odwagi i wielkoœci), mo¿e jedynie opowiedzieæ o klêscenarodu.Brak mu nadziei na zwyciêstwo, wstydzi siê za Polaków.Jednoczeœnie kieruje do nich ostrze¿enie.Dopóki szlachtabêdzie uwa¿a³a siê za jedyn¹ warstwê narodu i nie dawolnoœci ca³emu spo³eczeñstwu, dopóty nic siê niezmieni.Polacy musz¹ zacz¹æ walczyæ z zaborc¹,.S£OWACKIJAKO POETA LIRYCZNY“Smutno miBo¿e”Hymn ten powsta³ wczasie podró¿y S³owackiego na wschód.Podmiot liryczny opisuje swojeuczucia podczas podró¿y statkiem do Aleksandrii.Podkreœlapiêkno œwiata, postrzega przyrodê, zjawiska iwspania³oœci natury, co œwiadczyæ mo¿e o wra¿liwoœci, otym, ¿e doznania estetyczne wp³ywaj¹ na doznania emocjonalne.Odczuwa smutek, ¿al, têsknotê, samotnoœæ, sw¹ kruchoœæ ima³oœæ.Uczucia te powoduj¹, i¿ nie zna swych dalszychlosów.Przybieraj¹ one postaæ ró¿nych obrazów:llec¹ce bociany,s¹ ucieleœnieniem Polski, kieruj¹ jego myœli ku niejlldaremna modlitwa dziecka, które i tak niepowróci do krajullobraz grobu, niewiadomo gdzie zostanie pochowany, po œmierci nie zaznaspokoju, odpoczynku w ziemiojczystejllodejœcie matki oddziecka i jego ¿al, tak jak on utraci³ sw¹ MatkêOjczyznê, têskni i ¿a³ujelPiêkno i atmosferasprawiaj¹, ¿e otwiera siê, ujawnia swe uczucia, a monologkieruje do Boga.Nie jest on wyrazem buntu, a raczej wypowiedziwra¿liwej, refleksyjnej jednostki.Podmiot liryczny wierzy wBoga, jest on powiernikiem jego myœli.Dla innych ludzijest zamkniêty w sobie, oni widz¹ go jednakowo, powierzchownie.Jest samotny, mo¿e zwróciæ siê tylko do Boga, szukazrozumienia.Jest to forma proœby do Boga.“Roz³¹czenie”Obraz wewnêtrznychemocji zwi¹zanych z rozdzieleniem dwóch osób.Jedynym ichpo³¹czeniem jest bia³y go³¹b.Podmiot liryczny mówi oukochanej w kontekœcie przyrody.Zna ukochan¹ doskonale,mo¿e przewidzieæ jej zachowanie, to co teraz robi.Mi³oœæwieczna trwa mimo roz³¹czenia.Podmiot liryczny widzi j¹ wwyobraŸni.Góry s¹ symbolem muru, tego co ich dzieli,trudnoœci nie do przebycia.Ca³y tekst zaopatrzonyjest w wiele emocji, mi³oœci, têsknoty i ¿alu.Emocjesprawiaj¹, ¿e podmiot liryczny przekszta³ca realnoœæ w takiobraz, jaki narzucaj¹ mu jego myœli, wspomnienia.“Uspokojenie”Podmiot lirycznyuspokaja tych, którzy boj¹ siê rewolucji.Mówi, i¿przyniesie ona wiêcej korzyœci ni¿ szkód, bêdzie stopniem wrozwoju ludzkoœci.Rewolucja przedstawiona jest jako nag³a, wielkasi³a, która przyjdzie nagle, zabije wielu, poczyni ogromnespustoszenia, bêdzie krwawa, wizja apokaliptyczna, koñca,zag³ady œwiata.Wizja ta porusza nie tylko ludzi, ale i samomiasto, domu, wprowadza na teren walki ciemne moce.Pozniszczeniu ma nast¹piæ odrodzenie doskonalszego œwiata.Pookrutnych czasach nast¹pi¹ lepsze.Dramat tu opisywany jestofiar¹ na o³tarzu doskonalenia siê.Wymowê wiersza nale¿yrozpatrywaæ na przestrzeni wieków.Wiersz ten okreœla historiozofiêS³owackiego - postêp dokonuje siê zawsze poprzez zniszczeniestarej formy.“Testament mój”Wiersz ten jest stylizowany na testament,zawieraj¹cypo¿egnanie artysty ze œwiatem, rozrachunek z pogl¹dami iwartoœciami, wyra¿aj¹cy jego wolê i ¿yczenia skierowane doprzyjació³ lub potomnych.Poeta zwraca siê do odbiorcy,którym jest ca³e pokolenie romantyków, wszyscy ci,którzy znali poetê oraz potomni, którzy bêd¹ czytali jegopoezjê.Podmiot liryczny przyznaje siê do zespolenia z ludŸmi- “¿y³em z wami, cierpia³em i p³aka³em z wami”,których kocha.Porzucenie przyjació³ nie jest dla niego³atwe.Wywo³uje to uczucie smutku, jest bolesne, gdy¿ niepozostawia on potomka.Nie maj¹c go nie ma nikogo, kto móg³bypodj¹æ siê kontynuowania jego myœli twórczej.Prosi tych, którzy goznaj¹, aby przekazali pokoleniom pamiêæ o jego ¿yciu, czynach iwielkiej mi³oœci do ojczyzny.Matce pragnie przekazaæ swojeserce i ¿a³uje, ¿e mo¿e jej ofiarowaæ tylko tyle.Jednoczeœnie jest osamotniony, gdy¿ nikt nie docenia jegopoezji.Ma nadziejê, ¿e przysz³e pokolenia nie przejd¹obojêtnie obok jego spuœcizny poetyckiej.Pozostawia onwa¿ne przes³anie.Rodacy musz¹ wierzyæ, ¿e wolnoœænadejdzie, a kiedy zajdzie potrzeba musz¹ poœwiêciæ siê dlaojczyzny.FILOZOFIAGENEZYJSKA W TWÓRCZOŒCI S£OWACKIEGOW “Genesis z ducha” S³owacki przedstawi³ swoj¹filozofiê zwan¹ genezyjsk¹.Wszystko co istnieje maduchow¹ istotê, materia jest konsekwencj¹ aktywnoœci ducha.To comaterialne jest kruche, przemija.Duch siê doskonali, aby tozrobiæ musi star¹ formê materialn¹ ci¹gle rozbijaæ, zrobiæz niej ofiarê.Postêp ducha zwi¹zany jest ze zniszczeniem tegoco materialne.St¹d konflikt pomiêdzy tym co duchowe a tym comaterialne.Rewolucja jest tak¿e pewn¹ zmian¹ formy, s³u¿yosi¹gniêciu wy¿szego stopnia rozwoju
[ Pobierz całość w formacie PDF ]