[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Czlowiek nowoczesny jest zadny zycia.Nie mogac jednak jakoautomat doswiadczac zycia rozumianego jako spontaniczna aktywnosc, chwyta siezastepczo kazdego rodzaju podniety i dreszczyku; emocji picia, sportow, przezywaniazastepczo wzruszen fikcyjnych postaci na ekranie.Jakie zatem jestznaczenie wolnosci dla czlowieka wspolczesnego?Uwolnil sie odzewnetrznych wiezow, ktore moglyby go krepowac w dzialaniu i mysleniu wedlugwlasnych upodoban.Mialby swobode postepowania wedle wlasnej woli, gdyby wiedzial,czego chce, co mysli i co czuje.Lecz on nie wie.Nagina sie do bezimiennychautorytetow i przyswaja sobie jakies "ja", ktore nie jest jego.Im usilniejto czyni, tym bardziej czuje sie bezsilny i tym bardziej musi sie naginac dooczekiwan innych.Mimo pozorow optymizmu i inicjatywy, czlowiek wspolczesnyprzepojony jest glebokim uczuciem niemocy, ktora sprawia, ze martwym wzrokiemwpatruje sie w zblizajaca sie katastrofe, jak gdyby byl tkniety paralizem.Przygladajac sieludziom powierzchownie, odnosimy wrazenie, ze tak w zyciu ekonomicznym, jaki spolecznym funkcjonuja nie najgorzej; byloby jednak rzecza niebezpieczna przeoczyckryjace sie za ta blyszczaca powloka glebokie poczucie braku szczescia.Kiedyzycie przestaje cos znaczyc, bo jest nie spelnione, czlowiek popada w rozpacz.Ludzie nie umieraja spokojnie z glodu fizycznego; nie umieraja tez spokojniez glodu psychicznego.Jezeli w wypadku osoby normalnej interesujemy siejedynie jej potrzebami ekonomicznymi, jesli nie dostrzegamy nieswiadomego cierpieniatypowego dla osoby zautomatyzowanej, oznacza to, ze jestesmy slepi na niebezpieczenstwozagrazajace naszej kulturze u jej podstaw psychologicznych: gotowosc zgody nakazda ideologie i kazdego wodza, ktory przyrzeka rozrywke i proponuje strukturepolityczna i symbolike majaca rzekomo wniesc lad i znaczenie w zycie jednostki.Rozpacz ludzkiego automatu to podatny grunt dla politycznych celow faszyzmu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]