[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Literatura ezoteryczna wielokrotnie wspomina o istnieniu Planu" dotyczcego rozwoju czowieka.Dla wikszoci ludzi plan ten pozostaje w sferze teorii i wizjonerstwa, jednak przenikliwy wzrok jedenastodomowego Saturna moe odkry jego rzeczywisto i natur, jeli tylko bdzie on wystarczajco dugo i gboko poszukiwa tak wanej dla niego braterskiej wizi czcej ludzi.Jeli Saturn pozwoli sobie na zawenie wizji, rzadko uda mu si przeama izolacj.Spenia si wówczas przepowiednia o pechu do przyjació, który rzekomo przeladuje osoby z tym pooeniem.Czowiek, który dystansuje si do innych i nie potrafi nikomu zaufa, spotka si z podobn reakcj ze strony blinich.Podobne zawsze przyciga podobne, a szorstka, obronna postawa - widoczna przy jedenastodomowym Saturnie nawet u tych osób, które dugo szlifoway swe talenty towarzyskie, a mimo to nie potrafi nawiza gbszych przyjani - zazwyczaj wywouje podobne postawy w otoczeniu.W kadym czowieku istnieje potencja rozwoju wyszych i bardziej uniwersalnych znacze jedenastego domu, niewiele osób jednak zdaje sobie z tego spraw, gdy dla rozwinicia tego potencjau konieczne jest blisze przyjrzenie si wartociom i zainteresowanie ludzkoci; mimo to dom jedenasty istnieje w kadym kosmogramie urodzeniowym i w kadym yciu pojawia si wyzwanie, jakim jest odnalezienie skutecznych sposobów ekspresji symbolizowanych przeze de.Dla czowieka, który ma Saturna w jedenastym domu lub w Wodniku, zadanie to staje si jeszcze pilniejsze, bo tak jak przy kadym innym pooeniu Saturna, alternatywa jest nie do przyjcia.Jednake warunkiem wykorzystania tego potencjau jest szczere oddanie zbiorowoci i prawdziwe uczestnictwo w jej yciu.4.Saturn w znakach i domach ognistychywio ognia powizany jest z funkcj intuicji.Ogie kojarzy si z duchem, energi, pierwotnym ródem ycia i wiadomoci.Moe si wydawa, e to zbyt wzniose sowa w zestawieniu z niektórymi przykadami agresji Barana, dumy i autokracji Lwa czy nieodpowiedzialnoci Strzelca, ale cho poszczególne przypadki mona ocenia niepochlebnie, to jednak prawd jest, e wszystkie trzy znaki ogniste posiadaj wrodzon wiadomo wasnej indywidualnoci i czsto obdarzone s nieograniczon wrcz witalnoci, wiarw siebie i entuzjazmem.ródem takiej postawy nie s doczesne osignicia, lecz intuicyjne zrozumienie wartoci jani.Ziemia wyraa wiar w siebie zyskujc panowanie nad materi, woda - ustanawiajc istotne wizi emocjonalne, powietrze z kolei czyni to przez wymian i rozwój idei.Ale temperament ognisty nie potrzebuje w aden sposób usprawiedliwia wasnego istnienia; samo ycie jest wystarczajcym uzasadnieniem, gdy znaki te gboko wierz, e zasadniczo ma ono sens, a czowiek zasuguje na to, co najlepsze.Zachowanie i postawa yciowa wszystkich trzech znaków i domów ognistych przeniknite s poczuciem wewntrznego celu i sensu, które lubimy nazywa pragnieniem ekspresji wasnego ja", nie do koca rozumiejc, o jakim ja" mówimy.Podstawowe fizyczne potrzeby czowieka dotycz poywienia i utrzymania si przy yciu, jednake symbolika ognia przede wszystkim sugeruje istnienie czego, co wiadomie decyduje si zamanifestowa fizycznie przybierajc ludzk posta.Ludzie ognia wiedz, e s wanie tym czym", inaczej mówic jani; potrzeby ciaa s dla nich drugorzdne - co dosownie odzwierciedlone jest przez drugi dom.ywio ognia nietrudno zrozumie, jeli wyjdziemy od koncepcji totalnej jani, obdarzonej wol i celem istnienia, której wiadoma osobowo jest zaledwie czci.Jest to koncepcja postulowana zarówno przez psychologi, jak i ezoteryk, cho psychologia woli uywa sowa dusza" jedynie w bardzo ograniczonym zakresie.Na ludzkim, jednostkowym poziomie ognista ja przejawia si w pragnieniu Barana, by zdobywa i odkrywa, chci tworzenia i kochania u Lwa oraz w deniu Strzelca do ekspansji i zrozumienia.Kady z tych znaków obdarzony jest gbokim poczuciem celowoci i wrodzon wiadomoci, e zwyke paszczyzny ycia - ciao, uczucia i umys - istniej wycznie dla potrzeb twórczej ekspresji jani.W gruncie rzeczy dla trygonu ognistego cay wiat jest scen, któr naley zbada, odegra na niej swoj rol, zrozumie i pokocha, a gdy to konieczne, take zniszczy, by mona byo zbudowa nowe formy.Tylko wewntrzny sens ma warto i wanie tego sensu znaki ogniste poszukuj we wszelkich dowiadczeniach.Jest oczywiste, e pewien aspekt tej energii nie bdzie przemawia do innych typów temperamentu, szczególnie do temperamentu ziemskiego, który odznacza si wielk precyzj obserwacji i docenia form, ale czsto nie jest w stanie ujrze jej znaczenia.Ogie moe wydawa si egoistyczny oraz obdarzony skonnociami do megalomanii i osoby ogniste rzeczywicie takie bywaj.Intuicja pozwala im wyczu w sobie istnienie boskiego pierwiastka, zapominaj jednak, e istnieje on równie we wszystkich innych ludziach.Wikszo wad tego temperamentu wypywa z niewraliwoci na subtelne niuanse ycia, do których czsto zaliczaj si uczucia innych.Z tego powodu Jung umieci intuicj i odczuwanie na dwóch kocach osi percepcji, jedno bowiem dotyczy celu istnienia rzeczy czy dowiadczenia, a drugie jego zewntrznej formy.Ogie nieustannie poszukuje celu i zazwyczaj go znajduje, cho czsto nie potrafi doceni rónorodnoci i pikna form, w których ów cel jest zawarty.Przede wszystkim interesuje go cel wasnego ycia.Saturn w znakach i domach ognistych stawia barier midzy wiadom osobowoci a intuicyjn percepcj jani, charakterystyczn dla ywiou ognia.Czsto prowadzi to do utraty wewntrznego poczucia celu i sensu ogólnie pojmowanego ycia.Problemy stwarzane przez Saturna w ogniu maj natur raczej filozoficzn ni praktyczn, naley jednak pamita, e Saturn w kadym ywiole podkrela wag zrozumienia oraz dowiadczenia istoty i sfery dziaania tego ywiou.Dla osoby z Saturnem w znaku lub domu ognistym wiadomo jani jest niezmiernie wan spraw, cho moe ona nie werbalizowa tej potrzeby w taki wanie sposób.Kompulsywne skupienie na sobie jest czstym skutkiem ubocznym frustracji w poszukiwaniu sensu i celu.Nie jest to jednak przerost ego w potocznym rozumieniu tego sowa.Nie ma w tym egoizmu, jaki zarzucamy blinim, którzy nie speniaj naszych oczekiwa.W gruncie rzeczy wystpuje tu niedobór ego; utrata kontaktu z centrum wasnej psychiki okrada czowieka z wiary w siebie i w ycie.Czsto brak ten jest maskowany przesadnym poczuciem wasnej wartoci, poniewa jest to jedyne, co czowiek posiada.Saturn jest w upadku w Baranie i w ponieniu w Lwie, gdy na pocztku nie czuje si dobrze w ywiole ognia.Do atwo jest uzna Saturna za Pana Karmy, lecz postrzegajc go tylko jako narzdzie cierpienia oraz spaty dugów ograniczamy si do fragmentu obrazu.Jeli spojrzymy na t planet jako na motyw przewodni procesu, którego rezultatem jest rozwój, wówczas atwiej nam bdzie zrozumie przyczyny pozornych ogranicze w kadej dziedzinie ycia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]