[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W ten sposób obni¿ymy intensywnoœæ dodatkowego oœwietlenia b³yskowego z pierwotnej wartoœci odpowiadaj¹cej przys³onie 22 do wartoœci w³aœciwej dla przys³ony 16.Aby sprawdziæ uprzednie obliczenia, zrobimy nastêpnie kilka prób w ró¿nych warunkach oœwietleniowych i przy ró¿nych odleg³oœciach zdjêciowych, stosuj¹c przes³ony rozpraszaj¹ce, jeœli z obliczeñ oœwietlenia wyniknie taka potrzeba.Ewentualne zmiany opisanej procedury s¹ bardzo proste, a raz zadowalaj¹co ustalony tryb postêpowania funkcjonuje odt¹d nienagannie.Jeœli by siê nam to wszystko wydawa³o zbyt skomplikowane, to nie przejmujmy siê: w rzeczywistoœci jest to proste.Przeczytajmy ten rozdzia³ jeszcze raz, przygotujmy sobie przes³ony rozpraszaj¹ce do lampy b³yskowej, przeprowadŸmy próby, wykonajmy parê zdjêæ-i ju¿ za nastêpnym razem wszystkie czynnoœci stan¹ siê automatyczne.Regulacja kontrastu w fotografii czarno-bia³ejW przeciwieñstwie do fotografii barwnej, w której opisanych poni¿ej metod nie da siê stosowaæ, w fotografii czarno-bia³ej mo¿na regulowaæ kontrast nastêpuj¹cymi œrodkami i sposobami, które znamy ju¿ zreszt¹ z wczeœniejszych omówieñ.Naturalnie najwiêkszy wp³yw na kontrast mo¿emy uzyskaæ ³¹cz¹c poszczególne metody ze sob¹.Wybór blony.Aby zmniejszyæ kontrast motywu, u¿ywamy b³ony o s 9o miêkkiej gradacji.Chc¹c kontrast podwy¿szyæ siêgamy po b³onê o355twardej gradacji.Niemal czyste czarno-bia³e reprodukcje otrzymujemy przy zastosowaniu b³on graficznych (repro, do odwzorowania kreskowego) o bardzo stromej charakterystyce.s i73 Wybór wywo³ywacza.Szybko i twardo pracuj¹ce wywo³ywacze daj¹ negatywy o twardszej gradacji ni¿ wywo³ywacze standardowe, drobnoziarniste zaœ-o miêkszej.Zgrywanie naœwietlenia i wywo³ania.Przeœwietlenie i niedowo³anie daje miêksze negatywy.Odwrotnie, kontrast mo¿na podwy¿szyæ naœwietlaj¹c krócej i wywo³uj¹c d³u¿ej.O 500% przed³u¿one i o 50% skrócone czasy ekspozycji oraz o 100% przed³u¿one i o 30% skrócone czasy wywo³ywania - to s¹ zwykle granice, w których otrzymuje siê wyniki ekstremalne,ale jeszcze zadowalaj¹ce.• Wybór filtru.Kontrast negatywu czarno-bia³ego mo¿na wzmocniæs.78 stosuj¹c odpowiednie filtry kontrastuj¹ce.Czasem tylko zachodzi potrzeba obni¿enia kontrastu.Na przyk³ad gdy mamy zreprodukowaæ dokument lub zdjêcie, wykazuj¹ce ¿Ã³³te albo czerwonobr¹zowe plamy, to nie pojawi¹ siê one na kopii, jeœli u¿yjemy czerwonego filtru w po³¹czeniu z b³on¹ panchromatyczn¹ - chyba ¿e plamy s¹ niezwykle ciemne.Kopiowanie.Najwiêkszy wzrost kontrastu osi¹gamy kopiuj¹c negatyw na twardej b³onie (np.graficznej) stykowo albo jako powiêkszone przezrocze i przekopiowuj¹c stykowo powtórnie na tak¹¿ b³onê, aby otrzymaæ nowy negatyw.Jego twardoœæ powoduje, ¿e wykonywane z niego odbitki sk³adaj¹ siê niemal wy³¹cznie z czerni i bieli, przypominaj¹c drzeworyty.Maskowanie.Najwiêksze obni¿enie kontrastu osi¹gamy przez maskowanie negatywu.Aby wykonaæ maskê - czyli zupe³nie miêkki diapozytyw o bardzo ma³ej gêstoœci-kopiujemy negatyw na b³onie o miêkkiej gradacji.W celu ³atwiejszego „spasowania" negatywu z przezroczem zmniejsza siê nieco ostroœæ tego ostatniego, wk³adaj¹c pomiêdzy negatyw i b³onê pozytywow¹ arkusik utrwalonej (ale nie naœwietlonej uprzednio) b³ony p³askiej.Dobieraj¹c odpowiednio naœwietlenie i wywo³anie mo¿na uzyskaæ przezrocza o dowolnej gêstoœci i kontrastowoœci.Im bardziej trzeba obni¿yæ kontrast oryginalnego negatywu, tym bardziej kontrastowa musi byæ maska (przezrocze).Po wysuszeniu przezrocza sk³ada siê je z oryginalnym negatywem nie emulsjami, lecz pod³o¿ami do siebie i powiêksza siê ten „sandwicz" jak normalny356negatyw.Powy¿sz¹ metodê zmniejszania kontrastu mo¿na stosowaæ zarówno do negatywów czarno-bia³ych, jak i barwnych.Na kontrast odbitki mo¿na wp³ywaæ nastêpuj¹cymi œrodkami i sposobami (omówionymi ju¿ poprzednio):Wybór gradacji papieru.Aby zwiêkszyæ kontrast, powiêkszamy na s i95 papierze twardym, aby zachowaæ dany kontrast - na normalnym, aby obni¿yæ kontrast - na miêkkim.Jeœli pracujemy na barwnych b³onach negatywowych, to rozporz¹dzamy dwoma stopniami kontrastowoœci papieru barwnego Agfacolor (normalnym i twardym) *.^oœwietlania i przys³anianie.Kontrast miêdzy poszczególnymi partiami s 2oe-obrazu mo¿na zmieniaæ tak¿e i w ten sposób, ¿e pewne czêœci motywu doœwietlamy, a (lub) inne przys³aniamy w czasie ekspozycji.Sposobu tego u¿ywa siê zwykle chc¹c z³agodziæ kontrast, ten ostatni mo¿na jednak równie¿ wzmocniæ t¹ metod¹, nadaj¹c¹ siê do zastosowania zarówno w fotografii czarno-bia³ejJak i barwnej.Odchyleñ od,,normy" przy naœwietlaniu i wywo³ywaniu mo¿na równie¿ u¿yæ w celu zmiany kontrastu ca³kowitego lub kontrastu miêdzy ró¿nymi partiami obrazu.Czarno-bia³e efekty graficzneAbstrahuj¹c od treœci obrazu i jej znaczenia, mo¿emy rozpatrywaæ zdjêcie czarno-bia³e jako pewien wzór sk³adaj¹cy siê z plam czarnych, szarych i bia³ych.Wzór ten mo¿na oceniaæ z punktu widzenia estetyki, pod wzglêdem jego wywa¿enia i kompozycji, a jeœli jest dobry, to obraz mo¿e odnosiæ sukcesy i zadowalaæ po prostu jako czarno-bia³a abstrakcja.Przyk³adami zdjêæ, których jedyn¹ funkcj¹ jest spe³nianie wymagañ estetycznych, s¹ odbitki i powiêkszenia przedstawiaj¹ce abstrakcje.Ich efekt polega tylko i wy³¹cznie na atrakcyjnoœci graficznej.Jednak w ca³ej dziedzinie fotografii stwierdza siê wci¹¿ na nowo, ¿e - niezale¿nie od innych wartoœci - zdjêcie jest tym bardziej przekonuj¹ce, im bardziej zadowala jego kszta³t graficzny
[ Pobierz całość w formacie PDF ]