[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Skoro tylko szczerze przyznasz w ten sposób, że wszystkoto jest pozorem, bramy łona niezawodnie się zamkną.Ale jeśli nawet uczyniwszytak nie zniszczysz przekonania o rzeczywistym istnieniu - bramy łona się niezamkną i już-już będziesz zamierzał w nie wstąpić.Oto stosowne do tego głębokiepouczenie.Szlachetny synu, jeśli pomimo twoich wysiłków bramy łona nie zamkną się, medytujnad jasną światłością; to jest piąta metoda, z której pomocą je zamkniesz.Sposóbmedytowania jest następujący: wszystkie te zwidy są twoim własnym umysłem, przetoten umysł jest jak Śunjata - nie zrodzony, nie podlegający śmierci.Z myślątwoją, duchem i umysłem niech nic się nie miesza, niech trwa on sam w sobie,na swój sposób, podobnie jak woda wlana do wody - spokojny, czysty, zwarty,nie utworzony.Tak medytując, bez wątpienia zamkniesz bramy łona czterech rodzajównarodzin.Ponawiaj dopóty taką medytację, dopóki się one nie zamkną".Podane dotychczas pouczenia o zamykaniu bram łona są bardzo głębokie i wielerazy okazały się skuteczne; stosując je, wszystkie trzy kategorie ludzi - najsilniejsi,przeciętni i najsłabsi - nie mogą nie osiągnąć wyzwolenia.Ktoś spyta: Dlaczego?Otóż, po pierwsze: świadomość w bar-do, w której tkwi wyraźna wiedza o własnychnędzach i występkach, wszystko, cokolwiek powiem, natychmiast słyszy.Po drugie:choćby kto był głuchy i ślepy, odzyskuje wówczas pełnię władz i pojmuje każdesłowo.Po trzecie: przez cały czas prześladuje go lęk i strach, więc myśląc,jakie to okropne, pamięta o tym, uspokaja się, natęża uwagę i słucha wszystkiego,co mówię.Po czwarte: świadomość pozbawiona jest teraz oparcia cielesnego, przetołatwo jej skupić rozpierzchnięte pragnienia i pokierować nimi.Pamięć stajesię dziewięciokrotnie trwalsza, toteż nawet umysł kogoś bardzo tępego rozjaśniasię wtedy za sprawą karmana, tak że z łatwością uczy się wszystkiego i potrafimedytować.Oto i główne przyczyny.Z tych samych powodów bardzo jest korzystneodprawianie obrzędów za zmarłych.Dlatego właśnie tak ważne jest pilne odczytywanietego Wielkiego Wyzwolenia z Bar-do przez Słuchanie aż do czterdziestegodziewiątego dnia.Jeśli [zmarły] nie osiągnie wyzwolenia po jednym pouczeniu, to osiągnie jepo drugim.Dlatego też trzeba te pouczenia powtarzać dużo razy, nie tylko raz.Albowiem jest wiele rodzajów ludzi, którzy nie osiągają wyzwolenia.Są to ci,co nie przykładali się zbytnio do dobrych uczynków, i ci, co zawsze z upodobaniemczynili zło, i tacy, co skutkiem zaciemnienia umysłu licznymi i wielkimi występkaminie potrafią pojąć powyższych wskazówek, jakkolwiek będą wysilać się w medytacji.Jeśli nie potrafili oni zamknąć łona wedle tego, co powiedziano wyżej, to teraz,poniżej, zostaną im wyłożone głębokie wskazówki i rady co do tego, jak mająwybierać łono.Należy wezwać na pomoc Buddów, bodhisattwów i mocarzy, wyrzecformułę o Schronieniu, trzykroć zawołać zmarłego po imieniu i przemówić dońtak:"Szlachetny synu (wymienić imię), któryś odszedł spośród żywych, słuchaj! Ponieważnie zrozumiałeś udzielonych ci wcześniej pouczeń, tak że nie zamknęły się bramyłona - teraz nadszedł dla ciebie czas oblekania się w ciało.Wiele jest - niejeden - rodzajów jasnych i głębokich wskazówek co do tego, jakie masz obraćsobie łono, tak więc skup swój umysł i uważnie słuchaj, mocno się koncentrując.Szlachetny synu, teraz będą pojawiać się przed tobą kontynenty, na którychbędziesz się rodził, oraz ich różne znaki i przymioty; masz je rozpoznać.Otrzymaszrady co do znaków kontynentu, na którym się narodzisz.Gdybyś miał się narodzić na kontynencie wschodnim o nazwie Purwawideha,ujrzysz jezioro zdobne w piękne gęsi i gęsiory.Bacz, byś tam nie szedł, zawracaj!Narodziwszy się tam będziesz wprawdzie żył w szczęściu i rozkoszy, ale nie poznaszDharmy, bo na tym kontynencie jej się nie głosi; dlatego nie wstępuj nań.Kontynent południowy, Dżambudwipa, pojawi się w kształcie pięknego,wygodnego domu.Wstępuj do niego!Gdybyś miał się narodzić na kontynencie zachodnim o nazwie Aparagodanija- ujrzysz jezioro zdobne w piękne ogiery i klacze.Nie idź tam, cofnij się!Jest to kontynent dobrobytu i wielkiego szczęścia, ale nie głosi się na nimDharmy, przeto nie wchodź tam.Gdybyś miał się narodzić na kontynencie północnym, zwanym Uttarakuru,ukaże ci się jezioro zdobne w byki lub w zielone drzewa.Takie są owe znakitwoich narodzin; masz je rozpoznać! Tam też nie wstępuj.Żyje się na tym kontynenciedługo i zacnie, ale nie głosi się na nim Dharmy, przeto nie wchodź tam!Jeśli miałbyś się narodzić w sferze bogów, zobaczysz przepyszną wielopiętrowąświątynię, całą z różnorakich drogocennych klejnotów.Wstępuj tam, jeśli możesz!Gdybyś miał się narodzić jako asura, ujrzysz rozkoszny park i coś jak wirującekręgi ognia; nie wchodź tam za żadną cenę, pamiętaj, by zawrócić!Gdybyś miał się narodzić jako zwierzę, zobaczysz szczeliny w skałach, dziuryjak w mrowisku, chaty kryte strzechą i coś jakby gęstą mgłę.Tutaj także niewchodź!Gdybyś miał się narodzić w sferze Yidagów, ujrzysz kikuty drzew, coś jak falującecienie lub jak rozrzucone mrowiska, jak chwiejne cienie.Jeśli tam pójdziesz,narodzisz się jako Yidag i doświadczać będziesz różnorakich mąk głodu i pragnienia.Pamiętaj więc: nie chodź tam, zawracaj! Bądź dzielny i wytrwały!Gdybyś miał narodzić się w piekle, za sprawą złego karmana usłyszysz miły śpiew;albo nie będziesz miał siły, by się oprzeć i wejdziesz, albo też ujrzysz jakbymroczny kontynent lub czarny dom, lub czerwony dom, albo ciemny wykop, albociemny gościniec; tak się ukazuje piekło.Jeśli tam wstąpisz, wpadniesz do piekieł,gdzie będziesz cierpiał nieznośne udręki gorąca i zimna, i nigdy stamtąd niewyjdziesz
[ Pobierz całość w formacie PDF ]