[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Czujnik temperatury cieczy ch³odz¹cej jest umieszczony wobudowie termostatu.Oba czujniki maj¹ ujemny wspó³czynnik temperaturowyrezystancji.Rezystancja:przy -40°C: 749 do 1020 kOm;przy -20°C: 253 do 289 kOm;przy 0°C: 89 do 102kOm;przy+20°C: 35 do 40 kOm;przy+40°C: 15 do 18kOm;przy +60°C: 7 do 8,5 kOm;przy + 100°C: 1,9 do 2,5 kOmCzujnik po³o¿enia i prêdkoœci obrotowej wa³u korbowegoCzujnik po³o¿enia i prêdkoœci obrotowej wa³u korbowego znajdujesiê z lewej strony kad³uba silnika w tylnej czêœci i jest ustawiony równolegle ko³azamachowego.Rezystancja: 200 do 450 Om.Odstêp czo³a czujnika od ko³a zamachowego: nieregulowany.Czujnik fazy rozrz¹duCzujnik fazy rozrz¹du jest zamocowany do g³owicy i wspó³pracuje zwystêpem wa³u rozrz¹du zaworów dolotowych.Rozpoznaje on po³o¿enie 46° po GMPt³oka w cylindrze nr 1.Odstêp czo³a czujnika od wystêpu na wale rozrz¹duzaworów dolotowych: nieregulowany.Czujnik prêdkoœci pojazduCzujnik prêdkoœci pojazdu wykorzystuje efekt Hal-la i jestnapêdzany wraz z link¹ napêdu prêdkoœciomierza.Czujnik ciœnienia wspomagania uk³adu kierowniczegoCzujnik ciœnienia wspomagania uk³adu kierowniczego znajduje siêza silnikiem, na przewodzie hydraulicznym miêdzy pomp¹ wspomagania isi³ownikiem przek³adni kierowniczej.Rezystancja:- brak ciœnienia w przewodzie: 0 Om;- ciœnienie robocze: rezystancja nieskoñczenie du¿a.Sonda lambdaSonda lambda jest wkrêcona w przedni przewód wylotowy spalinprzed katalizatorem.Z³¹cze korektora liczby oktanowejJest to z³¹cze dwuwtykowe umieszczone w przedziale silnika, ko³olewego nadkola.W³o¿enie lub wyjêcie przez kierowcê zwory ³¹cz¹cej oba wtyki powodujewykorzystywanie przez elektroniczne urz¹dzenie steruj¹ce jednej z dwóch,przechowywanych w jego pamiêci, charakterystyk k¹ta wyprzedzenia zap³onudostosowanych do liczby oktanowej u¿ywanego paliwa (benzyna bezo³owiowa LO 95lub LO 98).Elektrozawór zasysania powietrza do kolektora wylotowegoUmieszczony obok lewego nadkola w przedziale silnika i sterowanyprzez elektroniczne urz¹dzenie steruj¹ce elektrozawór zasysania powietrza dokolektora wylotowego steruje zaworem pneumatycznym umo¿liwiaj¹cym dop³ywdodatkowego powietrza do kolektora wylotowego.PrzekaŸnik sprê¿arki klimatyzacjiPrzekaŸnik sprê¿arki klimatyzacji steruje sprzêg³emelektromagnetycznym sprê¿arki klimatyzacji i jest sterowany przez elektroniczneurz¹dzenie steruj¹ce.Modu³ zap³onuModu³ zap³onu jest umieszczony w przedziale silnika obok lewegonadkola.Marka i typ: Motorcraft EDIS.Cewka zap³onowaSpecjalna cewka zap³onowa, o czterech wyjœciach wysokiegonapiêcia, ma dwa uzwojenia pierwotne i dwa uzwojenia wtórne.Ka¿de z uzwojeñwtórnych zasila dwa wyjœcia wysokiego napiêcia.Marka: Motorcraft.Kolejnoœæ zap³onu: zap³on jednoczesny w cylindrach nr 1 i 4,nastêpnie w cylindrach nr 2 i 3.Napiêcie wtórne (obwód otwarty): 37 kV.Rezystancja uzwojenia pierwotnego: 0,50 ±0,05 Om.Œwiece zap³onoweMarka i typ: Motorcraft AYRF 22P.Odstêpelektrod: 1,3 mm.MOMENTY DOKRÊCANIAŒruby mocowania g³owicy (wymieniane po trzykrotnym u¿yciu):1.etap: 20 do 30 N-m;2.etap: 40 do 50 N-m;3.etap: dokrêciæ o 90° do 120°.Œruby mocowania pokryw ³o¿ysk g³Ã³wnych: 70 do 90 N-m.Œruby mocowania pokryw korbowodów:1.etap: 15 do 20 N-m;2.etap: dokrêciæ o 90°.Œruby mocowania ko³a zamachowego: 105 do 115 N-m.Œruba mocowania ko³a pasowego wa³u korbowego: 107 do 117 N-m.Œruby mocowania tylnej pokrywy kad³uba: 14 do 18 N-m.Œruby mocowania obudowy pompy oleju do kad³uba: 8 do 11,5 N-m.Œruby mocowania miski olejowej: 20 do 24 N-m.Œruby mocowaniapompy cieczy ch³odz¹cej: 16 do 20 N-m.Mocowanie napinacza paska zêbatego: 35 do 40 N-m.Mocowanie rolki prowadz¹cej pasek zêbaty: 35 do 40 N-m.Mocowaniepokryw ³o¿ysk wa³Ã³w rozrz¹du:1.etap: 10 N-m.2.etap: 17 do 20 N-m.Mocowanie ko³a zêbatego do wa³u rozrz¹du: 64 do 72 N-m.Mocowanie pokrywy g³owicy:1.etap: 1 do 3 N-m.2.etap: 6 do 8 N-m.Œwiece zap³onowe: 14 do 20 N-m.Korek spustu oleju: 21 do 28 N-m.P³ytka prawego wspornika zawieszenia silnika do kad³uba: 76 do 104 N-m.Prawy wspornik zawieszenia silnika do nadwozia: 70 do 97 Ñ-m.Prawy wspornik zawieszenia silnika do dr¹¿ka reakcyjnego: 58 do 79 N-m.Przedniwspornik zawieszenia silnika do nadwozia: 58 do 79 N-m.Tylny górny wspornik zawieszenia silnika do uchwytu: 102 do 138N-m.Tylny dolny wspornik zawieszenia silnika do ramy pomocniczej: 102 do 138N-m.2.2.OBS£UGA l NAPRAWAUWAGI WSTÊPNEW silniku zastosowano popychacze hydrauliczne.Dziêki temu niereguluje siê luzu zaworów.Silnik wyjmuje siê wraz ze skrzynk¹ przek³adniow¹ od spodusamochodu.Do ustawiania rozrz¹du niezbêdny jest specjalny przyrz¹d mo¿liwydo wykonania we w³asnym zakresie o wymiarach podanych na rysunku 2.21.Korbowodów, t³oków, sworzni t³oków i pierœcieni t³oków niedostarcza siê na czêœci zamienne.Silnik wyposa¿ono w elektroniczny system wtryskowo-zap³onowy,który nie wymaga ¿adnej regulacji.Wymontowanie pompy oleju oraz pompy cieczy ch³odz¹cej wymagauprzedniego wymontowania paska zêbatego napêdu rozrz¹du.Zarówno olej silnikowy, jak i ciecz ch³odz¹ca s¹ toksyczne.Nale¿y zbieraæ zu¿yty olej i ciecz ch³odz¹c¹ do odpowiednich pojemników oraz przekazywaæje do punktów utylizacji.2.2.1.Regulacje i sterowanie silnikaLUZ ZAWORÓWLuz zaworów nie wymaga regulacji dziêki zastosowaniu w silnikupopychaczy hydraulicznych samoczynnie kasuj¹cych luz zaworów podczas pracysilnika.Budowa popychaczaPopychacz hydrauliczny sk³ada siê z dwóch podstawowych czêœciruchomych:popychacza (6, rys.2.1) z t³oczkiem (7);cylinderka (8).Nacisk wywierany przez sprê¿ynê (9) rozsuwa obie wymienioneczêœci, likwiduj¹c luz zaworu.Kulkowy zawór zwrotny (3) zapewnia nape³nianieoraz uszczelnianie komory (5) wysokiego ciœnienia.Dzia³anie popychaczaPocz¹tek otwarcia zaworuW chwili, gdy obracaj¹ca siê krzywka wa³u rozrz¹du zaczynanaciskaæ na popychacz, nastêpuje samoczynne zamkniêcie zaworu zwrotnego iwzrasta ciœnienie w komorze wysokiego ciœnienia.Olej silnikowy praktycznie jest ciecz¹ nieœciœliw¹ i dlategoodleg³oœæ pomiêdzy roboczymi powierzchniami: górn¹ popychacza (6) i doln¹cylinderka (8) nie ulega zmianie.Zespó³ popychacza hydraulicznego dzia³a wiêc,jak sztywny element.Otwarcie zaworuZwiêkszanie nacisku krzywki na popychacz powoduje wzrostciœnienia oleju i wyciek minimalnej jego iloœci przez luz pasowania t³oczka (7)i cylinderka (8).Powoduje to „skrócenie" popychacza podczas ca³ego jegoruchu maksymalnie o 0,1 mm
[ Pobierz całość w formacie PDF ]